kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴

هزینه 3 میلیاردی صهیونیست‌ها برای انتخابات اجباری و ترمیم شکاف سیاسی

منابع اسرائیلی می‌گویند، برگزاری سومین انتخابات در کمتر از یک سال، بیش از سه میلیارد دلار هزینه روی دست تل‌آویو می‌گذارد.

بعد از آنکه انتخابات فروردین و انتخابات شهریور ماه به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی منجر نشد، این رژیم تصمیم دارد، انتخابات سوم را برگزار کند. روز چهارشنبه گذشته نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کِنِست) طرح انحلال بیست‌ودومین دوره کنست را تصویب کردند و بدین ترتیب سومین انتخابات سراسری در فلسطین‌اشغالی طی یک سال جاری 12 اسفند آینده برگزار خواهد شد.
در واکنش به این خبر، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد که برگزاری سومین انتخابات در کمتر از یک سال، هزینه‌ها را به شدت افزایش می‌دهد و سه میلیارد دلار هزینه روی دست خزانه می‌گذارد. این هزینه، جدای از خسارت‌هایی است که به بازار کار و بخش خصوصی وارد شده است. به گزارش فارس، این روزنامه توضیح داد که خزانه دولت دچار خسارتی حدود سه میلیارد دلار می‌شود... و بازنده بزرگ، بازار کار است که در هر انتخابات به طور کامل تعطیل می‌شود.
طبق این گزارش، سندیکای صنعت‌گران گفته است که هزینه تعطیلی بازار کار صنعت‌گران، روزانه حدود نیم میلیون دلار است. علاوه‌بر این، کارخانه‌ها و مراکز تجاری که روز انتخابات باز خواهند بود، ملزم هستند که 200 درصد حقوق ماهانه کارگران را به آنان پرداخت کنند؛ هزینه‌ای که میلیون‌ها دلار اضافه روی دست بازار می‌گذارد. کارگران و کارمندانی که در آن روز سر کار نیستند نیز یک روز مرخصی به پرونده آنان اضافه می‌شود.
این روزنامه صهیونیستی در ادامه افزود، علاوه‌بر بودجه کمیته مرکزی انتخابات، که در انتخابات قبل [شهریور] به صد میلیون دلار رسید، باید هزینه حمایت از احزاب را نیز به آن افزود که در انتخابات قبلی، به بیش از 57 میلیون دلار رسید. این در حالی است که نتایج اولین نظرسنجی صورت گرفته پس از انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، نشان می‌دهد که بحران سیاسی در اراضی‌اشغالی بعد از برگزاری سومین انتخابات پارلمانی طی یک سال ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با این هزینه کلان، شکاف در فلسطین‌اشغالی را ترمیم کند.
خبر دیگر اینکه، «بنی گانتس» رئیس‌حزب «آبی- سفید» تصمیم گرفته که پیشنهاد عفو «بنیامین نتانیاهو» در مقابل خروج کامل وی از حیات سیاسی رژیم اسرائیل را بررسی کند. گانتس در جلسه‌ای با حزب «آبی- سفید» گفت: «نمی‌خواهیم که یک نخست‌وزیر دیگر را درحال رفتن به زندان ببینیم. هیچ اسرائیلی نمی‌خواهد این صحنه را ببیند.» «اویگدور لیبرمن» رئیس‌حزب «اسرائیل بیتنا»، پیش از این، از طرح اعطای عفو به نتانیاهو در مقابل خروج او از عرصه سیاسی را مطرح کرده بود. لیبرمن روز پنجشنبه نیز حمایت خود را از این طرح ابراز داشت و در سخنانی مشابه گانتس گفت که دوست ندارد که نتانیاهو یا هر نخست‌وزیر دیگری را در زندان ببیند.
لیبرمن تاکید کرده بود، نتانیاهو وبال گردن شده است. همگان آماده هستند که به او فرصت بازنشستگی با عزت بدهند. اگر این طرح روی میز کنست قرار بگیرد، بی‌شک همگان با آن موافقت خواهند کرد. اظهارات لیبرمن مشابه اظهارات هفته گذشته «روبین ریولین» رئیس‌رژیم اسرائیل است. او گفته بود که آماده بررسی عفو نخست‌وزیر در صورت اعتراف به ارتکاب جرم و بازنشسته شدن از حیات سیاسی است. «اویخای مندلبلیت» دادستان کل رژیم صهیونیستی، اواخر ماه گذشته میلادی کیفرخواستی علیه نتانیاهو به اتهام رشوه‌گیری و خیانت در امانت و کلاهبرداری صادر کرد.