kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
یک افتضاح تمام عیار

غیبت نیمی از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در نشست ریاض

چهلمین نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس در حالی برگزار شد که سران سه کشور عمان، قطر و امارات در نشست ریاض شرکت نکردند تا میزان بالای انشقاق این شورا بیش از پیش نمایان شود. در این نشست قرار بود با قطر آشتی شود اما امارات و عمان هم نیامدند.

چهلمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس روز سه شنبه در ریاض برگزار شد. این نشست تفاوت بسیار محسوسی با نشست‌های قبلی داشت، چرا که نیمی از سران کشورهای عضو در این نشست حضور نداشتند. این مسئله نشان دهنده این است که انشقاق بین اعضای شورای همکاری به بالاترین حد خود رسیده است.
به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، (واس) در این نشست، «سلمان بن عبدالعزیز» و «محمد بن سلمان» شاه و ولیعهد سعودی، «محمد بن راشد» حاکم دبی، «بن طارق بن تیمو» معاون نخست‌وزیر عمان، «عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر، «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین و «صباح الاحمد جابر الصباح» امیر کویت حضور یافتند. روز دوشنبه نیز نشست‌های مقدماتی در ریاض با حضور وزرای خارجه شش کشور برگزار شده بود که از قطر «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه این کشور حضور یافته بود.
در حالی که فضای رسانه‌ای در روزهای گذشته و برخی خوش‌بینی‌ها از سوی طرف‌های دیپلماتیک حکایت از احتمال حضور «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در نشست ریاض داشت اما در نهایت در نشست ریاض حضور پیدا نکرد و به جای وی «عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر در این نشست حضور یافت. عدم حضور تمیم بن حمد در حالی بود که شاه سعودی به طور رسمی از او برای حضور در ریاض دعوت کرده بود! به نظر می‌رسد امیر قطر تا رفع تحریم‌ها و محاصره این کشور و بدون رفع اتهامات مطرح شده از سوی کشورهای محاصره‌کننده، در هیچ نشست رسمی در سطح سران حضور نیابد؛ چه بسا که این حضور رسمیت دادن به حقانیت خواسته‌های محور سعودی باشد. عربستان به همراه امارات، بحرین و مصر از خرداد ماه 96 قطر را به اتهام حمایت از تروریسم تحت محاصره قرار‌داده و کلیه روابط خود را با این کشور قطع کرده‌اند.
علاوه‌بر عدم حضور امیر قطر، پادشاه عمان و همچنین ولیعهد ابوظبی نیز در نشست ریاض شرکت نکردند. در   واقع عدم حضور سران دو کشور عمان و امارات به عنوان دو کشوری که همواره در نشست‌های شورای همکاری شرکت کرده‌اند نشان دهنده میزان بالای انشقاق در این شورا است.
حمله به ایران
«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض خواستار اتحاد در برابر ایران شد. او در سخنانی کوتاه در افتتاحیه این نشست، گفت که میزبانی عربستان از این نشست که طبق آیین نامه می‌بایست بر عهده امارات می‌بود، بنا به میل و رغبت این کشور صورت گرفته است.
سلمان بن عبدالعزیز بدون هیچ‌گونه‌اشاره‌ای به بحران قطر در سخنان خود، در ابتدا مدعی شد که شورای همکاری خلیج‌فارس از بدو تأسیس توانسته است از بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد عبور کند. او با حمله به ایران و بیان اتهامات همیشگی، گفت که کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس باید در برابر آنچه «دشمنی» ایران خواند، متحد شوند و امنیت خود را در برابر حملات موشکی بالستیک حفظ کنند. سلمان بن عبدالعزیز مدعی شد که ایران با در پیش گرفتن «سیاست‌های خصمانه» خود، به ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای همسایه ادامه می‌دهد و کشورهای این شورا با همکاری جامعه جهانی باید مقابل ایران بایستند. سلمان بن عبدالعزیز در بخش دیگر سخنان خود به جنگ یمن‌اشاره کرد و با تقدیر از دولت «منصور‌هادی» و شورای انتقالی جنوب به جهت امضای توافق ریاض، مدعی شد که ائتلاف سعودی از مردم و دولت یمن حمایت و بر اهمیت حل و فصل سیاسی در این کشور تأکید می‌کند.