kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱

رهبر دموکرات‌ها در سنا: محاکمه ترامپ از انتخابات 2020 مهم‌تر است

«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا از نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا خواست محاکمه دونالد ترامپ را در اولویت رقابت‌های انتخاباتی خود قرار دهند.

پرونده استیضاح ترامپ به شدت از سوی «نانسی پلوسی» رهبر اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا پیگیری می‌شود. با صدور کیفرخواست علیه دونالد ترامپ، هدف دموکرات‌ها درخصوص محاکمه پارلمانی رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه تحقق است.
«چاک شومر»، رهبر اقلیت سنای آمریکا گفته محاکمه ترامپ آن‌قدری مهم هست که نامزدهای دموکرات انتخابات 2020 آمریکا باید آن را در اولویت برنامه‌های انتخاباتی خود قرار دهند. وی از همکاران دموکراتش مانند الیزابت وارن، سناتور ماساچوست و برنی سندرز، سناتور ورمونت خواست جلسه دادرسی دونالد ترامپ، در سنا را در اولویت رقابت‌های انتخاباتی خود قرار دهند. سندرز نیز پیش از این گفته بود، استیضاح ترامپ به اینکه اکثریت را در مجلس نمایندگان از دست دهند، می‌ارزد.
شومر با‌اشاره به اینکه کمیته دادرسی سنا باید پیش از انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری، این پرونده را تکمیل کند، گفت: این موضوع در اولویت قرار دارد. این یکی از تصمیمات جدی است که باید گرفته شود و من به همه اعضای انجمن حزبی گفتم که باید اول برای آن [محاکمه ترامپ] برنامه‌ریزی کرد.
انتظار می‌رود جلسه محاکمه در سنا یک روز پس از سال نوی میلادی آغاز شود، اما شومر و میچ مک کانل، رهبر جناح اکثریت در کنگره آمریکا باید در مورد تنظیم پارامتر‌های این محاکمه با هم مشورت کنند. ترامپ با دو اتهام جدی یعنی سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره رو‌به‌روست که اگر اتهامات او در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا تایید شود، کیفر خواست برای تصویب به مجلس نمایندگان آمریکا ارسال می‌شود. پس از آن محاکمه پارلمانی ترامپ به سنا منتقل می‌شود و اعضای سنا نقش هیئت منصفه را خواهند داشت. رئیس‌دادگاه عالی آمریکا نیز بر روند این محاکمه نظارت خواهد داشت. اگر ترامپ با دو سوم آرای اعضای سنا محکوم شود از ریاست جمهوری برکنار خواهد شد که این امر به دلیل حضور اکثریت جمهوریخواهان در سنا تا حدودی بعید است اما غیر ممکن نیست.