kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
عراقی‌ها هوشیار باشند

تحرکات مشکوک آمریکا و داعش در عراق از حمله به حشدالشعبی تا انتقال تجهیزات نظامی به الأسد

هزاران نفر از مردم عراق با اجتماع در میدان «التحریر» بغداد، تحرکات گسترده آمریکا و عوامل نفوذی آن برای بازگرداندن ناآرامی‌ها به پایتخت را خنثی کردند.




تحرکات مشترک آمریکا‌، داعش و عوامل میدانی آمریکا در عراق پس از آرامش چند روزه، زیاد شده است. در همین ارتباط، دیروز خبر رسید که حدود 500 خودروی زرهی آمریکا از مرز اردن وارد پایگاه «عین‌الاسد» در استان «الانبار » عراق شده است. در ارتباط با نا آرامی‌های خیابانی نیز طی یکی دو روز گذشته، آمریکایی‌ها پس از مشاهده بازگشت آرامش به خیابان‌های عراق، پروژه بدنام کردن بسیج مردمی عراق را کلید زدند و دولت‌های آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه و آلمان به همراه رژیم‌های مرتجع عرب با هم انگشت اتهام را به سمت بسیج مردمی (حشدالشعبی) گرفتند و بسیج را متهم تیراندازی به سوی معترضان در میدان«السنک» بغداد کردند و رسانه‌ها نیز به طور بی‌سابقه‌ای علیه بسیج دست به تبلیغات زدند.
اما، این روند دیروز ابعاد جدیدی گرفت و آمریکا وعواملش در عراق قصد داشتند که از شهرهای دیگر به بغداد بیایند و پس از اجتماع در میدان التحریر، به سمت منطقه سبز حرکت کنند.
ولی این حرکت مشکوک با حضور پیشاپیش مردم و حامیان مرجعیت در میدان التحریر، خنثی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، با این حال، شهر بغداد دیروز کم و بیش نا آرام بود؛ عصر دیروز عوامل نفوذی پل «الجمهوریه» بغداد را بستند.
طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات در چند استان عراق بخصوص پایتخت، سلسله اتفاقاتی مشکوک سبب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است. ترور چند لیدر اعتراضات، تیراندازی به جمع معترضان در بغداد و حمله غافلگیرانه با ضربات چاقو به معترضان، از جمله این اتفاقات است که رسانه‌های ضدمقاومت مثل شبکه‌های الحره، العربیه و الحدث تلاش می‌کنند حشد‌الشعبی را در این رابطه متهم جلوه دهند.
روزنامه «الاخبار» لبنان دیروز طی گزارشی به این تردیدها ‌اشاره کرد و نوشت، برخی جریان‌ها در عراق تلاش می‌کنند در رسانه‌های جهانی و در فضای مجازی ایران و متحدانش را متهم جلوه بدهند و به حشد‌الشعبی و گروه‌های مقاومت اتهام قتل معترضان را وارد کنند.
الاخبار نوشت، طبق اطلاعات، منشأ این هشدارها، نگرانی‌های واقعی از تکرار اتفاقات شب ششم دسامبر جاری در پل السنک و میدان الخلانی است که 9 نفر کشته و ده‌ها تن مجروح شدند.
روز دوشنبه نیز «قیس الخزعلی» رهبر جنبش مقاومت «عصائب اهل الحق» در بیانیه‌ای، خرابکاری‌ها در حاشیه اعتراضات را کار «نفوذی‌ها» دانست و گفت:‌ «خرابکاران که آتش‌زدن و قتل [مردم] کار آنهاست، در تظاهرات مسالمت‌آمیز رخنه کرده‌اند. راه‌حل [مشکل] ایستادن همه مقابل این طرح خرابکارانه و برداشتن نقاب از چهره آنان [خرابکاران] است. اگر تساهل کنیم، منافع مردم در خطر قرار می‌گیرد». وی تاکید کرد:«همه باید مظاهر مسلحانه را از میادین محل تجمع و اعترض دور کنند و اجازه دهند تا نیروهای امنیتی نقش خود را ایفا کنند».
الاخبار افزود، به همین دلیل است که دیروز(دوشنبه) «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور، بر عدم دخالت نیروهای حشد‌الشعبی در مسائل امنیتی تأکید کرد و از آنان خواست که تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح [یعنی خودش] باشند» تا از هر گونه شائبه و قرار گرفتن در معرض اتهام، دور باشند.
الاخبار ادامه داد: «به هر حال ظاهرا برخی به دنبال این هستند که حشد را وارد درگیری داخلی کنند بخصوص بعد از آنکه برخی منتسبان به آن (مشخصا برخی اعضای سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر) ترجیح دادند به جای فرمانبرداری از رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی، تابع احزاب خود [یعنی جریان صدر] باشند».
دیروز«برهم صالح» رئیس‌جمهور، «سید عمار حکیم» رئیس‌«جریان حکمت ملی» و شماری از چهره‌های سیاسی دیگر عراق نیز در ارتباط با توطئه علیه امنیت عراق هشداردادند. برهم صالح بر مقابله با نفوذی‌ها در جریان اعتراضات تاکید کرد و از نیروهای امنیتی و تظاهر‌کنندگان خواست که به دشمنان اجازه ندهند از طریق نفوذی‌ها و خرابکاران، پیروزی‌های مردم عراق را مخدوش کنند.