kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲

ترامپ کره شمالی را تهدید کرد پیونگ یانگ: چیزی برای از دست دادن نداریم

آزمایش رازآلود کره شمالی در سایتی موشکی که تعطیل پنداشته می‌شد، رئیس‌جمهور آمریکا را در شرایطی قرار‌داد تا رهبر کره را تهدید ضمنی کند، و البته کره هم این تهدید را بی‌پاسخ نگذاشته و اعلام کرد:«چیزی برای از دست دادن نداریم».


  سرویس خارجی-

انتشار خبر «آزمایشی مهم و موفقیت‌آمیز» توسط رسانه‌های کره شمالی بدون آن‌که جزئیاتی از آن منتشر شود، آن هم در سایتی موشکی که واشنگتن ادعا می‌کرد پس از مذاکرات هسته‌ای آمریکا-کره تعطیل شده، به گمانه‌زنی‌هایی در‌باره موفق بودن گفت‌وگو میان واشنگتن و پیونگ یانگ دامن زده است.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه پس از انتشار این خبر، در پیام توئیتری‌اش نوشته است: «کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) بسیار باهوش است و اگر او به روشی خصمانه عمل کند، خیلی چیزها و عملا همه چیز را از دست خواهد داد. او یک توافق خلع سلاح هسته‌ای قدرتمند را در سنگاپور با من امضا کرد. او نمی‌خواهد از روابط ویژه خودش با رئیس‌جمهور آمریکا دوری کند... کره تحت رهبری کیم، پتانسیل اقتصادی فوق‌العاده‌ای دارد اما باید طبق وعده‌اش، خلع سلاح هسته‌ای شود. ناتو، چین، روسیه، ژاپن و کل جهان روی این مسئله اتفاق‌نظر دارند»!
در واکنشی دیگر، وزارت دفاع کره ‌جنوبی نیز دوشنبه اعلام کرد، سئول برای تجزیه و تحلیل «آزمایش بسیار مهم» کره‌شمالی، با آمریکا همکاری نزدیکی دارد. کره ‌جنوبی از ماهیت این آزمایش جزئیاتی ارائه نکرده، اما اعلام کرده است که آزمایش فوق، «موضع استراتژیک» سئول را تغییر خواهد داد.
واکنش «ترامپ» آن‌گونه بود که از او انتظار می‌رود؛ او یکی به نعلِ «دوستی با کیم» و یکی هم به میخِ «تهدید او» کوبید، تا بتواند از مذاکرات بی‌سر و ته خودش با کره، برای انتخابات سال دیگر بهره‌وری کند، با این حساب به نظر نمی‌رسد آمریکا در عمل دست به اقدام خاصی بزند تا ماجرا به هم بریزد. کره جنوبی هم علیرغم‌اشاره به تغییر موضع استراتژیک نسبت به کره شمالی، نمی‌تواند بدون چراغ سبز آمریکا، دست به کار جدی بزند. با این حساب، به نظر، تمام واکنش‌ها در حد لفاظی باقی خواهد
ماند.
واکنش کره شمالی
با توجه به نکات پیش گفته، واکنش کره شمالی به تهدیدات «ترامپ»، در عمل بی‌پاسخ خواهد ماند. پیونگ‌یانگ قبلا در واکنش به اظهارات «ترامپ»‌، اعلام کرده بود: «کره شمالی چیزی برای از دست دادن ندارد». پیونگ یانگ همچنین، رئیس‌جمهور آمریکا را فردی «بی‌ملاحظه» و «دمدمی مزاج» خوانده
است.
بر اساس آخرین خبرها، آزمایش کره شمالی‌، مربوط به یک موتور راکت بوده است.