kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
وقتی رئیس‌جمهور آمریکا افسار پاره می‌کند

ترامپ: نفت سوریه در دست ماست هر کاری دلمان بخواهد با آن می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که نفت سوریه اکنون در اختیار آمریکا است و واشنگتن هر اقدامی را که دوست دارد با آن انجام می‌دهد.

«دونالد ترامپ» پس از دیدار با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، در لندن اظهار داشت: داعش برای حفظ کنترل خود بر نفت سوریه تلاش کرد، اما در حال حاضر ما به طور کامل بر آن کنترل داریم، به صراحت می‌گویم ما در این زمینه، از حمایت جمع زیادی از مردم برخوردار هستیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در واقع، از میان نیروهای نظامی ما در اراضی سوریه، تنها آنهایی که از میادین نفتی حفاظت می‌کنند، باقی مانده‌اند. نفت سوریه در دستان ماست و می‌توانیم هر کاری که می‌خواهیم با آن انجام دهیم.
میادین نفتی سوریه در شمال شرق این کشور قرار دارند و نیروهای آمریکایی نیز در همانجا مستقر هستند. پیش از این نیز ترامپ گفته بود: من نفت را دوست دارم. اظهارات ترامپ در‌باره نیات واقعی آمریکا از حضور در منطقه و سوریه، دیگر سران واشنگتن را به شدت نگران کرده است. اخیرا «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفته بود که ترامپ بهترین رئیس‌جمهور آمریکاست، چون مقاصد واقعی این کشور در منطقه را بر زبان می‌آورد!
سازمان ملل: اسرائیل عقب‌نشینی کند
کشورهای عضو سازمان ملل بامداد دیروز با صدور قطعنامه‌ای در مجمع عمومی، خواستار عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جولان اشغالی شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، این قطعنامه با 91 رای موافق، 65 رای ممتنع و 9 رای مخالف به تصویب رسیده است. بر اساس این قطعنامه، تداوم اشغال جولان توسط اسرائیل، مانعی برای صلح در منطقه است. در این قطعنامه ضمن تاکید بر اینکه دولت‌ها حق ندارند با لشکرکشی، به تصرف سرزمین بپردازند، آمده است: «تداوم اشغال جولان سوریه و الحاق ادعایی آن [به دیگر بخش‌های فلسطین اشغالی]، مانع جدی در مسیر رسیدن به صلحی پایدار، عادلانه و فراگیر در منطقه است. اسرائیل باید از تمام جولان اشغالی سوریه عقب‌نشینی کند». البته این قطعنامه‌، بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، الزام‌آور نیست. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل، حاکمیت رژیم صهیونیستی را بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه به رسمیت شناخت.
جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» در جنوب غرب سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه فلسطین اشغالی کرد. سازمان بین‌الملل هیچ‌گاه این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.
رژیم صهیونیستی قصد دارد طی 10 سال آینده ترکیب جمعیت ساکن در جولان اشغالی را تغییر داده و شهرک‌نشینان صهیونیست را به این منطقه منتقل کند. در حال حاضر حدود 40 هزار نفر ساکن جولان اشغالی بوده و حدود 50 درصد آنان، دروزی‌ هستند. این ساکنان خود را شهروندان سوریه می‌دانند.