kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸

دست راست بن سلمان با مجموعه‌ای مرض‌ها به خارج از عربستان منتقل شد

رئیس‌سازمان سرگرمی و تفریح آل‌سعود که به ولیعهد سعودی بسیار نزدیک است گویا، دچار بیماری‌های گوناگونی شده و برای درمان به خارج از عربستان منتقل شده است.


  سرویس خارجی-

از وقتی شازده آل‌سعود «بن‌سلمان» طرحش را که به خیال خودش طرحی برای مدرن‌سازی نظامِ قبیله‌ای صحرانشینی بود، آغاز کرد، «ترکی آل‌شیخ» دست راستش برای پیشبرد این طرح موهوم بود. انتخاب «ترکی» که زمانی به عنوان یک نظامی در وزارت کشور عربستان فعالیت داشت، اما به دلیل خدماتش به درجه مشاور دیوان پادشاهی به رتبه وزیر رسید، از این لحاظ اهمیت می‌یافت «ترکی» که خود از نسل خاندان‌های «مفتی‌های وهابی» بود به ریاست سازمان سرگرمی و تفریح آل‌سعود منصوب شود، که کار ویژه‌‌اش بیشترین اعتراضِ «مفتی‌های وهابی» را به دنبال داشته است.
حالا منابع رسانه‌ای از سفر درمانی «ترکی آل‌شیخ» مشاور «بن‌سلمان» به خارج از این کشور خبر می‌دهند. برخی منابع رسانه‌ای از جمله «المصریهًْ‌السعودیهًْ»، «المصری‌الیوم» و «المستقله» عراق با انتشار این خبر نوشته‌اند: «ترکی آل‌الشیخ، این سفر را به دلیل مشغول بودن به امور مربوط به بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و دیگر امور مربوط به هیئت سرگرمی و تفریح با تاخیر انجام داده است».
به گفته این منابع رسانه‌ای، یک تیم پزشکی آمریکایی و اروپایی، وضعیت سلامت «ترکی آل‌شیخ» را تحت کنترل دارند. او دچار مجموعه‌ای از امراض چون خونریزی‌، خواب نامنظم، ضعف در پمپاژ خون به پاها و همچنین یک توده در سر است که احتمالاً غده باشد که پزشکان در حال حاضر نمی‌خواهند با جراحی آن را دستکاری کنند. البته منابع رسانه‌ای هیچ‌اشاره‌ای به کشوری که وی برای درمان به آن سفر کرده، نکرده‌اند اما باید توجه کرد که او سال پیش برای درمان به آمریکا سفر کرده بود.
«بن‌سلمان» با دست راستش یا بدون آن به نظر نمی‌رسد که در مدرن‌سازی سرزمین تحتِ‌اشغالِ خاندانش چندان موفق باشد، چرا که ساختار عربستان یک ساختار قبیله‌ای و فاقد یک هویتِ وحدت‌بخشِ ملی است و این امر خودش یکی از موانع توسعه متوازن در سطح عربستان است. همچنین باید در نظر داشت که طرح «بن‌سلمان» بیشتر متوجه برخی مظاهر غربی است و نه یک توسعه پایدار به معنای دقیق کلمه، فلذا این طرح به جای آنکه باعث توسعه پایدار شود، با تغییر فرهنگ جوانان سعودی (بدون آن‌که ساختارها به طور کامل پذیرای این تغییرات باشد) بستر را برای نارضایتی آنان در آینده فراهم خواهد کرد. نارضایتی‌هایی که بعضا به صورت پراکنده در این کشور دیده می‌شود.