kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳

وزیر انرژی آمریکا هم استعفا را به کارکردن با ترامپ ترجیح داد

در ادامه روند استعفا‌ها و اخراج‌ها از دولت آمریکا، «ریک‌پری» وزیر انرژی این کشور نیز استعفا را به کارکردن با رئیس‌جمهور این کشور ترجیح داد و کناره‌گیری کرد.


سرویس خارجی-

طی سه سال گذشته شمار کسانی توسط رئیس‌جمهور آمریکا اخراج شده یا مجبور به استعفا شده‌اند از 50 نفر گذشته است. بسیاری از این افراد به مجرد کوچکترین انتقاد یا زاویه با سیاست‌های ترامپ مجبور به ترک مقام خود شده‌اند. اخیرا برخی از مقامات کاخ سفید نیز به دلیل حضور در پرونده جنجالی «اوکراین گیت» مجبور به کناره‌گیری شدند. در جدیدترین مورد از این استعفا‌ها «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا و فرماندار پیشین ایالت تگزاس مجبور شد از سمت خود استعفا کند.
«پِری» با انتشار ویدئویی در حساب توئیتری خود اعلام کرد: «امروز با وزارت انرژی وداع کردم». او سپس برای عادی جلوه دادن این استعفا اضافه کرد: «این افتخار و امتیازی در همه عمرم بود که در دولت دونالد ترامپ به عنوان وزیر خدمت کنم. از همسر، فرزندانم و همه مردم آمریکا که به من اجازه خدمت دادند، تشکر می‌کنم». پری از مارس ۲۰۱۷ (اسفند 95) به عنوان وزیر انرژی در دولت ترامپ حضور داشت. او استعفای خود را پس از آن اعلام کرد که برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود وی با تماس جنجالی و بحث برانگیز بین ترامپ و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ارتباط دارد؛ موضوعی که نقطه عطفی برای پیشنهاد استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا شد. او همچنین از حضور در جلسات غیر علنی کمیته تحقیق مجلس نمایندگان و شهادت علیه دونالد ترامپ امتناع ورزید و گفت: در اتاق معروف بازجویی کمیته تحقیق مجلس نمایندگان حاضر نمی‌شود.
نامه کاخ سفید به مجلس نمایندگان
اما در جدیدترین تحولات مربوط به پرونده استیضاح ترامپ، کاخ سفید در نامه‌ای به کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشته که، رئیس‌جمهور و وکلای او در جلسه استماع این کمیته که روز چهارشنبه(فردا) برگزار می‌شود، شرکت نخواهند کرد. خود ترامپ روز شنبه در توئیتی نوشته بود در زمان برگزاری جلسه استماع چهارشنبه، به عنوان نماینده آمریکا در نشست ناتو حضور خواهد داشت: «در حالی که دموکرات‌ها احمقانه‌ترین استماع استیضاح تاریخ را برگزار می‌کنند، نمایندگی کشورمان در نشست ناتو در لندن را بر عهده خواهم داشت.چپ‌های افراطی در حال آسیب‌زدن به کشورمان هستند. جلسات استماع را در روزی برنامه‌ریزی می‌کنند که نشست ناتو نیز قرار است برگزار شود». پایگاه خبری پالتیکو نیز دراین باره نوشته: «این تصمیم نشان دهنده این است که دونالد ترامپ به توصیه متحدان خود در دولت و هم حزبی‌هایش در مجلس نمایندگان آمریکا گوش کرده و نمی‌خواهد با حضور در جلسه استماع کمیته مجلس در این باره به روند استیضاح اعتبار دهد؛ چرا که آنها این فرایند را غیرقانونی و نامشروع می‌دانند.  کمیته قضایی مجلس نمایندگان هفته پیش از ترامپ خواسته بود تا روز یک‌شنبه مشخص کند که خودش یا نماینده قضایی وی روز چهارشنبه در این نشست استماع حضور خواهد یافت یا نه.