kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۰۶۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲

رئیس‌سابق موساد: ممکن است نتانیاهو کشته شود

رئیس‌سابق موساد درباره هرج و مرج حاکم بر سرزمین‌های‌اشغالی و احتمال ترورمقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی با انگیزه‌های سیاسی هشدار داد.




بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک برزخ سه گانه گرفتار شده. از یک طرف موفق به تشکیل کابینه نشده و احتمال انتخابات سوم پارلمانی و در نتیجه شکست چند باره وی وجود دارد، از سوی دیگر دادستان رژیم صهیونیستی رسما نتانیاهو را در سه پرونده به رشوه، تقلب و فساد متهم کرده است. اما مشکل سوم نتانیاهو، اعتراض اعضای حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و تلاش برای کنار زدن وی از ریاست حزب است. در این شرایط نظرسنجی‌ها نیز نشان دهنده این است که وی نیمی از حمایت‌های مردمی را از دست داده و هزاران نفر در خیابان‌های تل‌آویو علیه وی تظاهرات کرده‌اند. کار به جایی رسیده که برخی مقامات مطلع صهیونیست می‌گویند ممکن است نتانیاهو از داخل همین سرزمین‌اشغال شده و از سوی رقبای سیاسی ترور شود.
رئیس‌پیشین موساد از جمله این افراد مطلع است که روز شنبه درباره احتمال ترور مقام‌های ارشد این رژیم با انگیزه‌های سیاسی هشدار داد. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «شبتای شاویت» رئیس‌پیشین موساد در خلال سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶، در توئیتی نوشته: «به عنوان یک شخص با تجربه که شاهد قتل یک نخست‌وزیر بودم، وقتی روزنامه‌‌ها را مطالعه می‌کنم نمی‌توانم این احتمال را از ذهنم دور کنم که «یگال عمیر» دیگری در میان ما باشد. نگویید که هشدار داده نشده بود».
«عمیر» در سال ۱۹۹۵ میلادی «اسحاق رابین» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را با شلیک گلوله ترور کرد. وی از صهیونیست‌های افراطی و از منتقدان «پیمان اسلو» بود. پیمان اسلو یک سال پیش از آن با عنوان مقدمه‌ای برای «صلح» با فلسطینی‌ها، میان رابین و «یاسر عرفات» رئیس‌وقت تشکیلات خودگردان فلسطین، امضا شده بود.
در همین راستا، یائیر نتانیاهو پسر «بنیامین نتانیاهو» هم در واکنش به توئیت «شاویت»، پلیس را به بی‌توجهی به تهدیدات متهم کرد و نوشت: «من هر روزه با پیام‌ تهدید‌آمیز مواجه ‌می‌شوم و وقتی آنها را برای پلیس ارسال می‌کنم، پاسخی از سوی آنها دریافت نمی‌کنم. از همکاری شما متشکرم». پیش از این هم برخی از مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند که با تشدید شکاف‌های سیاسی در فلسطین‌اشغالی و با قطبی‌تر شدن عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی، احتمال ترورهای سیاسی افزایش می‌یابد.
تداوم اعتراضات علیه نتانیاهو
اما در ادامه نارضایتی‌ها از نتانیاهو، هزاران تظاهرکننده شنبه در تل‌آویو استعفای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را فریاد زدند. به نوشته «تایمز اسرائیل» معترضان در میدان «حبیمه» تل‌آویو تجمع کرده و شعارهایی از جمله «نتانیاهو استعفا، اسرائیل مهم‌تر است» و «اسرائیل قوی» سردادند. منابع خبری صهیونیستی از جمله شبکه «کان» و روزنامه «یدیعوت آحارانوت» گزارش داده‌اند که حدود 5 تا 6 هزار نفر در این راهپیمایی حضور داشتند. تظاهرات غروب شنبه به دنبال راهپیمایی موافقان نتانیاهو در سه شنبه گذشته در تل‌آویو برگزار شد. تظاهرکنندگان همچنین تصاویری را که بر روی آنها به زبان‌های انگلیسی و عبری علیه نتانیاهو شعار نوشته شده بود، حمل می‌کردند. بنی گانتس رهبر ائتلافی «آبی و سفید» نیز در ادامه تلاش‌های خود برای تضعیف یا حتی حذف بنیامین نتانیاهو در حزب «لیکود»، خواستار تشکیل ائتلاف بدون حضور وی شد. گانتز طی یک پیام فیسبوکی برای ترغیب اعضای حزب لیکود جهت عبور از نتانیاهو، گفت بهترین کاری که آنها اکنون باید برای برون‌رفت از بن‌بستی کنونی کابینه در اسرائیل انجام دهند، تشکیل دولت بدون حضور نتانیاهو است.