kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۰۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
آخرین رهبر شوروی هشدار داد

روند تنش‌ها بین آمریکا و روسیه خطرناک است /احتمال درگیر شدن کشورهای دیگر وجود دارد

«میخائیل گورباچف» می‌گوید وقایع اخیر بین آمریکا و روسیه ممکن است اولین گام برای نابودی دستاوردهایی باشد که نباید نابود شود و دیگر کشورها را نیز ممکن است درگیر کند.



سرویس خارجی-

«میخائیل سرگئیویچ گورباچُف» سیاستمدار مشهور روس که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ واپسین رهبری اتحاد شوروی را بر عهده داشت، از یک سو با تلاش‌ها و اصلاحاتش جنگ سرد را پایان داد و از سوی دیگر با اقداماتش یگانگی سیاسی حزب کمونیست اتحاد شوروی را پایان داد که نهایتاً منجر به فروپاشی شوروی شد.
آخرین رهبر شوروی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» و چند روز پس از دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا با سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه از خروج نیروهای شوروی از افغانستان چه درس‌هایی می‌توان گرفت؟ گفته: «اصلی‌ترین درسی که می‌توان از این اتفاق گرفت این است که آنان باید خارج شوند. این مسئله مثل کبریت است. وقتی کبریت روشن شود، آتش گسترش می‌یابد و هنگامی که بزرگ‌ترین و هدایت‌گرترین کشورها بیش از پیش در این درگیری‌ها حضور پیدا می‌کنند، برای تمامی کشورها خطرناک می‌شود». «گورباچف» همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پایان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با آمریکا که با «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا آن را امضا کرده بود، ابراز امیدواری کرد که چنین توافقات کنترل تسلیحاتی احیا شوند. او، به گزارش ایسنا، افزود: «تمامی توافقاتی که هم‌اکنون وجود دارند، حفظ شده و از بین نرفته‌اند اما این‌ها گام‌های اولیه به سمت نابودی چیزهایی هستند که نباید به هیچ عنوان نابود شوند. بنابراین اگر این رویه ادامه پیدا کند، هر چیزی ممکن خواهد بود. باید از این مسئله جلوگیری شود».
گفتنی است، این برنده جایزه صلح نوبل که از زمان استعفایش تاکنون خود را از رصد تحولات جهان -به‌ویژه آمریکا و روسیه- برکنار نکرده است، همواره نگران بالا گرفتن تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بوده که به گفته او ممکن است تمام جهان را درگیر یک «جنگ تمام عیار» کند.