kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
با حضور امیر خانزادی انجام شد

رونمایی از 4 دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جدید ارتش گفته است که عملیات احیای ناوشکن دماوند با سرعت ادامه دارد، او همچنین از تجهیز زیردریایی‌های ارتش به موشک جاسک2 خبر داد که از عمق آب به سمت اهداف شلیک می‌شود.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح دیروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای این نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین گفت: توافقات و طرح ریزی برگزاری این رزمایش طی ماه گذشته با حضور عناصری از نیروهای دریایی ۳ کشور انجام شد. این رزمایش در ماه آینده با اقتدار در آب‌های اقیانوس هند برگزار خواهد شد.
فرمانده نداجا همچنین درباره آخرین وضعیت ناوشکن دماوند با بیان اینکه این ناوشکن تا پایان سال به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد، خاطر نشان کرد: ناو شکن دماوند الان به آب انداخته شده و تاکنون عملیات تعادل و پایداری آن نیز انجام گرفته است. نصب تجهیزات به سرعت درحال انجام است. این ناوشکن که پیش‌تر طی ۱۲ سال ساخته شده بود، کار ساخت آن در مدت حدود دو سال به اتمام رسیده است و از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار است.‌اشکالاتی که به لحاظ طراحی متناسب با دریای خزر لازم بود اعمال شود، به طور کامل انجام شده است.
امیرخانزادی با بیان اینکه «فناوری ساخت موشک جاسک پیشتر به دست آمده بود»، اظهار  کرد: آنچه که اهمیت دارد پرتاب موشک از زیردریایی است که امروز محقق شده است. چند مورد آزمایش انجام شده و امروز این موشک در مراحل تولید انبوه قرار  گرفته و همه زیردریایی‌های ارتش به این موشک مجهز خواهند شد؛ این موشک دست بلندی را برای نیروی دریایی در زیر سطح ایجاد می‌کند تا بتواند دشمن را در دور دست‌ها مورد هدف قرار دهد. قطعا برای دشمن یک غافلگیری جدی است.
وی افزود: جاسک ۲ قابلیت نصب بر روی همه زیر سطحی‌ها را دارد و برد آن در آینده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین پروژه دیگری را تحت عنوان جاسک۳ که تنوع بیشتری از ظرفیت‌های موشکی را برای زیردریایی‌ها ایجاد می‌کند، در دست اقدام داریم که به موقع درباره آن صحبت خواهیم کرد.
ناو آموزشی لقمان
«عباس فاضل‌نیا» صبح شنبه در مراسم صبحگاه مشترک نظامی که به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در میدان صبحگاه منطقه یکم امامت نداجا برگزار شد اظهار کرد: پروژه‌ای که امروز آغاز شده است ساخت ناو آموزشی لقمان است.
وی عنوان کرد: ناو لقمان از لحاظ ابعادی دو برابر ناوشکن سهند است و یکی از فناوری‌های جدیدی است که حسب دستور فرماندهی کل قوا و فرماندهی کل ارتش در راستای افزایش توان رزم در گام دوم انقلاب در دستور کار کارخانجات نداجا قرار گرفته است. امروز یکی از قسمت‌های این ناو در حال ساخت است و کارخانجات نداجا تمامی تجهیزاتی را که می‌سازد صد درصد بومی است و با استفاده از پتانسیل‌های نیروهای ایرانی ساخته می‌شوند. در حوزه ساخت ناوشکن‌ها، ساخت زیر دریایی‌های سبک و نیمه سنگین به خودکفایی رسیده‌ایم و جزو معدود کشورهایی هستیم که فناوری تولید این تجهیزات را داریم.
4دستاورد نیروی دریایی ارتش
همچنین صبح دیروز با حضور امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش 4دستاورد نیروی دریایی ارتش رونمایی شد. «پهپاد دریاپایه پلیکان ۲» یکی از دستاوردهای جدید نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. پهپاد دریاپایه پلیکان ۲ با توانایی نفوذ در عمق، توانایی ماموریت‌های گشت و شناسایی را دارد. این پهپاد با استفاده از چهار موتور عمود پرواز و یک موتور پیشران پر قدرت توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد. یکی دیگر از وجوه تمایز این پهپاد، شناوری مثبت و مقاومت آن در برابر نفوذ پذیری در هنگام فرود بر سطح آب است که به این پرونده این امکان را می‌دهد تا در شرایط اضطراری بدون آسیب بر روی آب فرود آمده و بازیافت شود.
«مین دریایی صدف2» دیگر دستاورد رونمایی شده است. ماموریت اصلی مین دریایی صدف۲، انجام عملیات پدافندی علیه شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن است. این مین، از جمله مین‌های تماسی بوده و در عمق کم و آب‌های عمیق در پایین‌تر از سطح آب قرار می‌گیرد. مین صدف۲ دارای دو نیمکره آهنی بوده و دارای چهار شاخک بر روی نیم دایره بالایی و موارد ناریه به وزن ۱۲۰ کیلوگرم در نیم کره پایینی است.
پروژه سامانه موقعیت یاب زمینی و دریایی «سورن» نیز یکی دیگر از سامانه‌هایی بود که با حضور فرمانده «نداجا» از آن رونمایی شد. پروژه سورن با موضوع طراحی و ساخت واحد آی‌اِن‌اس است که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و بدون نیاز به جی‌پی‌اس موقعیت زیردریایی به همراه وضعیت تعادل آن را با خطای کم ارائه می‌کند. این سیستم به علت قیمت و تکنولوژی بسیار بالای آن فقط توسط چند کشور بسیار محدود تولید می‌شود و قبلاً به روی هیچ یک از یگان‌های نداجا نصب نبوده است.
این پروژه پس از نصب به روی یگان‌های زیرسطحی این قابلیت‌ها را خواهد داشت که زمانی که زیر دریایی در عمق قرار گرفته و هیچ‌گونه ارتباطی با فضای آزاد ندارد، راه یگان را به طور دقیق ارائه می‌کند و موقعیت زیردریایی را در زیر آب تعیین می‌کند.
«بمب هدایت شونده برد بلند بالابان» یک بمب هوشمند ودارای بال‌های تاشو است. بمب بالابان جهت افزایش دقت، افزایش برد و همچنین سیستم‌های مبتنی بر
INS, GPS, GLONASS است. عملکرد بمب بالابان بدین صورت است که مختصات نقطه هدف بر روی کامپیوتر پرواز بمب لود می‌شود و خلبان پس از رسیدن به نقطه رهایی اقدام به رهاسازی بمب می‌کند و بمب با بالک‌های کنترلی خود، اصلاح مسیر کرده و به سمت هدف حرکت می‌کند. دقت اصابت این بمب‌ تا شعاع ۳۰ متر است. بمب بالابان قابلیت حمل توسط پهپاد کرار را دارد و تعداد بال‌های آن دو عدد و بالک‌های آن نیز چهار عدد است.