kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
پایان رسیدگی مجدد به پرونده قتل «میترا استاد»

نماینده دادستان: «نجفی» مستحق هیچ تخفیفی نیست

آخرین جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، در ابتدای این جلسه، محمدعلی نجفی در جایگاه قرار گرفت و آخرین دفاعیات خود را ارائه داد.
این متهم در سخنان خود به موضوعاتی همچون محل و پراکندگی اصابت گلوله، خروج گلوله از دست، وجود خون در کف حمام و عدم وجود خون در وان، زاویه گلوله با بدن، تغییر شکل گلوله و حمل سلاح بدون مجوز اشاره کرد.
در ادامه قاضی کشکولی در پاسخ به اظهارات نجفی درباره سلامت روانی خود حین قتل گفت: روانشناس و هیئت سه نفره سلامت روان شما را کاملا تایید کردند و چهار کارشناس در خصوص سلامت روانی شما اعلام نظر کردند.
بعد از آخرین دفاعیات متهم نجفی، کیان‌زاده، کارشناس اسلحه به توضیح درباره اصرار نجفی بر کمانه کردن گلوله به دیوار و سپس اصابت آن بر بدن مقتوله پرداخت.
کیان‌زاده درباره گلوله‌ای که از دست خارج شده و به وان برخورد کرده، که موضوع مورد ادعای متهم نجفی بود، افزود: هیچ وقت گلوله‌ای که از دست خارج می‌شود نمی‌تواند سوراخ مدوری به کوچکی ۹ میلیمتر ایجاد کند و اگر این ادعا درست بود در اصل باید سوراخ وان بزرگتر می‌بود.
وی گفت: گلوله‌ای که اطرافش سایش ایجاد شود، بعد از چند ساعت چرمی شکل شده و سیاه رنگ می‌شود و این تصور ممکن است رخ داده باشد که جای سوختگی است. در حالی که گلوله کمانه آثار سوختگی بر جای می‌گذارد، اما در بدن مقتوله آثار سوختگی نبوده است.
به گفته این کارشناس اسلحه، کمانه از دست اصلا معنا ندارد. کمانه یعنی گلوله به جای سختی برخورد کند و بازگردد، اما برای مقتوله گلوله به صورت غیرمستقیم به روی سینه نشسته است.
در ادامه گودرزی و عقبایی، وکلای متهم نجفی با حضور در جایگاه آخرین دفاع خود از نجفی را انجام دادند.
همچنین کارشناس پزشکی قانونی در این پرونده درباره فرضیه کمانه کردن گلوله اظهار داشت: در مورد کمانه کردن گلوله باید گفت که بدن جای سوختگی ندارد و نمی‌توان ادعای کمانه کردن را پذیرفت و گزارش معاینه جسد نیز بعد از تغییرات بدن گرفته شده و بدون شک هر ساعت از زمان فوت بگذرد محل اصابت گلوله به مرور به رنگ قهوه‌ای و به صورت ساییدگی در می‌آید. سناریوی کمانه کردن گلوله با آنچه که در صحنه جرم شاهد هستیم جور در‌نمی‌آید و اگر قرار بود گلوله به سمت سقف شلیک شود و سپس کمانه شده و به بدن بازگردد قاعدتا باید در همان سقف می‌ماند نه اینکه از سقف کمانه کند.
در ادامه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: برخلاف ادعای وکیل متهم، هیچ حب و بغضی در تقاضای دادسرا یعنی اشد مجازات حبس برای نجفی وجود ندارد و تمام مطالب علمی و حقوقی است.
بختیاری افزود: کارشناسان می‌گویند علت دفرمه شدن به خاطر برخورد به کف دست بوده است، اما آقای وکیل اصرار دارد که بگوید دفرمه شدن در پی برخورد با دیوار بوده است.
وی ادامه داد: آقای وکیل می‌گوید فضای مجازی حوادث این چنین را دامن می‌زند، اما موضوع اینجاست که خود شما و وکیل معزول حواشی ایجاد کردید و به احساسات عمومی دامن زدید. صاحب منصب بودن وی مسئولیت او را بیشتر می‌کند.
نماینده دادستان در خصوص درخواست مجازات تکمیلی برای متهم نجفی با طرح سوالی خطاب به وکلای متهم گفت: آیا شما تضمینی می‌دهید که اگر آقای نجفی سلاح داشته باشد دوباره چنین اتفاق تلخی را رقم نمی‌زند؟
به گفته بختیاری، دادستانی تقاضای خود را برای متهم در سه عنوان اتهامی اعلام می‌کند و با توجه به خساراتی که ایجاد شده متهم را مستحق هیچ گونه تخفیفی نمی‌داند.
بعد از اخذ آخرین دفاع از متهم نجفی و وکلایش، قاضی کشکولی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت: رای دادگاه تا یک هفته آینده صادر خواهد شد.