kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
گزارش خبری کیهان

استعفای «عادل عبدالمهدی» واکنش‌ها و پیشنهادهای چهره‌های سیاسی عراق

چهره‌های سیاسی عراق ضمن استقبال از استعفای نخست‌وزیر این کشور، در‌باره نحوه تعیین نخست‌وزیر جدید و نوع دولت آینده، نظرات متفاوتی پیشنهاد کردند. در این میان، مداخله آمریکا نیز در روند سیاسی عراق، پر رنگ‌تر شد.


«عادل عبدالمهدی» جمعه گذشته با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرده بود که با هدف آرام کردن اوضاع عراق، استعفای خود را به پارلمان این کشور تقدیم می‌کند. انتشار این خبر با واکنش مثبت معترضان و گروه‌های سیاسی عراق مواجه شد؛ عصر جمعه بر اساس گزارش‌هایی که از عراق مخابره شده بود، شمار زیادی از مردم در بغداد و تعدادی از شهرهای دیگر‌، به خیابان‌ها آمدند و شادمانی کردند.
دیروز نیز خبر رسید، چهره‌های سیاسی عراق هم از این تصمیم عبدالمهدی استقبال کردند. اما نکته‌ای که در مورد اظهارات و موضع‌گیری‌های آنها وجود دارد، این است که هر کدام از آنها نظر متفاوتی در‌باره آینده سیاسی و دولت پس از عبدالمهدی مطرح می‌کند، که البته نگران‌کننده نیز هست. چون قبل از هر چیز‌، روند تشکل دولت در عراق را طولانی خواهد کرد و علاوه‌بر آن، با پیچیده‌تر شدن اوضاع، مداخلات آمریکا و ارتجاع عرب نیز در عراق بیشتر خواهد شد و چهره‌های ورشکسته سیاسی وارد میدان می‌شوند.
مقتدا صدر و حیدر عبادی
به گزارش باشگاه خبر نگاران جوان، «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر»، خواستار برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب فرد جایگزین شد. از سوی دیگر، ائتلاف «نصر» به ریاست «حیدر عبادی» نخست‌وزیر سابق این کشور، گفت که سخن گفتن از جایگزین زود است. عبادی طی روزهای اخیر‌، به شدت علیه عبدالمهدی موضع می‌گرفته و او را فردی ناتوان معرفی می‌کرده است. این در حالی بود که از عمر نخست‌وزیری عبدالمهدی، تنها یک سال می‌گذشت.
بر اساس قانون اساسی عراق، پس از پذیرفته شدن استعفای نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور از بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی می‌خواهد که فرد جدیدی را به عنوان نامزد نخست‌وزیری به وی معرفی کند و او نیز طی 15 روز از زمان کناره‌گیری نخست‌وزیر، فرصت دارد که این فرد را به پارلمان معرفی نماید. در حال حاضر، فراکسیون «سائرون» وابسته به مقتدا صدر، بیشترین کرسی پارلمان را در اختیار دارد.
علاوی
دیروز همچنین، «ایاد علاوی» نخست‌وزیر اسبق و رئیس‌«ائتلاف الوطنیه» عراق، هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه امروز باید انجام شود، تشکیل دولت موقت است و مأموریت آن، فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات زود هنگام و شفاف در بازه زمانی کمتر از چهار یا پنج ماه، برکناری کمیساریای کنونی انتخابات و تشکیل کمیساریای جدید متشکل از سندیکای معلمان، وکلا و اعضای سابق با کفایت... است. علاوی یک سیاستمدار سکولار شیعه مذهب بوده و مواضع او به عربستان نزدیک است. به همین خاطر، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که علاوی بار دیگر به عنوان یک چهره تاثیرگذار مطرح خواهد شد و در صورت وقوع چنین اتفاقی، نفوذ آمریکا و عربستان نیز در عراق بیشتر می‌شود.
مداخلات آمریکا
وزارت خارجه آمریکا همگام با برخی از جریان‌های کف خیابانی عراق‌، که می‌گویند استعفای عبدالمهدی از پست نخست‌وزیری، هنوز اول راه است، از دولت عراق خواست اصلاحات را آغاز کند و پاسخگوی معترضان باشد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود، در نقش دایه دلسوزتر از مادر ظاهر شد و خطاب به دولت عراق، اعلام کرد: نگرانی قانونی معترضان عراقی را درک می‌کنیم و از دولت این کشور می‌خواهیم که اصلاحات در زمینه مبارزه با فساد و رفع بیکاری را آغاز کند!
موضع ضدایرانی دختر صدام
همزمان با هشدار مرجعیت دینی در عراق درباره حضور نفوذی‌ها در میان معترضان، «رغد صدام» دختر 51 ساله دیکتاتور معدوم عراق، صدای منتسب به پدرش را منتشر کرد، تا از این طریق، فضای اعتراضات در عراق را ضدایرانی جلوه دهد. صدام بر اساس این صدای منتسب به وی، علیه کشورمان صحبت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، روشن نیست که این صوت، صدای دیکتاتور معدوم عراق است یا خیر و اینکه چه زمانی و یا خطاب به چه کسانی بیان شده است، اما دختر صدام با انتشار آن، تلاش کرده فضای کنونی در عراق را ضدایرانی بکند. مردم عراق از 12 مهر تا کنون، در اعتراض به بیکاری، وضعیت بد معیشتی و فساد تظاهرات می‌کنند. جو‌سازی علیه ایران در عراق در حالی صورت می‌گیرد که کشورمان زخم خورده جنگ هشت ساله صدام است. آمریکا‌، رژِیم صهیونیستی و عربستان از سال 2003 به بعد، از طریق عوامل خود، صدها متفکر عراقی را ترور کردند و در خیابان‌های عراق نیز هزاران غیر نظامی را به وسیله تروریست‌های داعش، کشتند. این در حالی است که تنها کشور ایران در ماجرای نبرد با داعش، به طور جدی حامی دولت و مردم عراق بوده است.