kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
ریاض مقابل انصارالله کوتاه آمد

آزادی 128 اسیر یمنی از اسارت آل‌سعود

پس از پیروزی‌های درخشان انصارالله در مقابل ائتلاف سعودی، عربستان مجبور به آزاد کردن ۱۲۸ اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شد.

انصارالله یمن در دو حمله بزرگ به عربستان، این رژیم را وادار به دادن امتیازاتی کرده است. انقلابیون با حمله به آرامکوی عربستان، قلب اقتصاد این کشور را هدف قرار‌داده و 50 درصد از تولید نفت عربستان را متوقف کردند. در عملیات «نصر من الله» نیز بزرگترین شکست زمینی بر عربستان وارد شده و 2000 نفر از سعودی‌ها نیز اسیر شدند. پس از این دو حمله، عربستان به تدریج در حال عقب‌نشینی بوده و حتی وارد مذاکره با انقلابیون یمن شده است. در این راستا، آزاد کردن اسرای یمن یکی از امتیازاتی است که عربستان مجبور شده به انقلابیون اعطا کند.
پنجشنبه گذشته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد، ۱۲۸ اسیر یمنی عضو ارتش و کمیته‌های مردمی را از عربستان به صنعا بازگردانده است. بر اساس گزارش پایگاه«المشهد الیمنی»، ائتلاف عربی هفته گذشته اعلام کرده بود، ۲۰۰ اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی را آزاد می‌کند. در ادامه این گزارش آمده است، تعدادی از مقامات انصارالله و یمنی‌های دیگر به فرودگاه صنعا آمدند تا از اسرای آزاد شده استقبال کنند. «محمد علی الحوثی» رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن و عضو شورای عالی سیاسی این کشور، سه‌شنبه هفته گذشته از اقدام ائتلاف سعودی در آزادی ۲۰۰ اسیر یمنی استقبال کرده و خواستار توقف شکنجه اسرا شده بود. خبر دیگر اینکه، «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن، اعلام کرد: «ابتکار عمل و سلاح راهبردی بازدارنده برای دفاع از کشور و حاکمیت را در اختیار داریم». وی به مناسبت عید استقلال یمن در ۳۰ نوامبر(9 آذر) و خروج نیروهای انگلیسی از این کشور، با خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» گفت‌وگو و خطاب به ائتلاف سعودی گفته، جنگ واقعی میان ما و شما هنوز آغاز نشده است.  وی تاکید کرد، می‌گویند جهان یک روستای کوچک است، این روستای کوچک باید خانواده یمنی را ببیند، زمانی که ملت یمن کشته می‌شوند و روستا در خواب است یا تفریح می‌کند، ما ناچاریم برای دفاع از ملتی که کشته و سوزانده می‌شود، روستا را بیدار کنیم. وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن تاکید کرد، در صورت ادامه حملات به یمن و سکوت جهانی، منافع بین‌المللی به ویژه در زمینه اقتصادی، بیشتر متضرر خواهد شد و یمن سلاحی راهبردی و بازدارنده در اختیار دارد.
مرکز حقوق بشری «عین الانسانیه» که خود را مرکزی مستقل می‌داند و گزارش‌های دوره‌ای درباره خسارت‌های جنگ یمن ارائه می‎دهد، اعلام کرد، تا کنون ۴۲ هزار و 135 غیرنظامی در نتیجه بمباران مستقیم نیروهای ائتلاف، کشته و زخمی شده‌اند. تعداد کشته شدگان غیرنظامی ۱۶ هزار و۴۴۷ نفر است که از مجموع آنها، ۳۶۷۲ نفر کودک و ۲۳۳۷ تن نیز زن بوده‌اند. تعداد مجروحان و افرادی که دچار نقص عضو شده‌اند، هم به ۲۵ هزار و ن۶۸۸ نفر می‌رسد که ۳۸۵۶ نفر آنها کودک و ۲۶۸۹ نفر نیز زن هستند.