kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲

کدام کارشناسان فتنه امروز لبنان را پیش‌بینی کرده بودند؟

بسیاری از مراکز مطالعاتی آمریکایی پیش از این، درباره بروز جنگ داخلی در لبنان هشدار داده و آن را جزو برنامه‌های دولت آمریکا‌، رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی منطقه اعلام کرده بودند.



بسیاری از تحلیلگران و مراکز مطالعاتی غربی از مدت‌ها پیش تحولات جاری لبنان را پیش‌بینی کرده بودند. یکی از این افراد، «رندی نورد» تحلیلگر مسائل بین‌المللی بود که 16 فروردین گذشته با درج مقاله‌ای در سایت «ژئوپلتیک آلرت»، اعلام کرده بود که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، از جانب «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، تهدید به جنگ داخلی در لبنان شد؛ به نوشته وی، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای باز گرداندن جنگ داخلی جدید به لبنان، تلاش خود را آغاز کرده‌اند. هدف آنها نیز این بوده است که زمینه برای حمله اسرائیل به این کشور فراهم شود.
این تحلیلگرعلاوه‌بر آن، از یک اجرای سناریوی شیمیایی در لبنان خبر داده و نوشته بود که بر اثر این سناریو، شماری از ساکنان صهیونیست شمال فلسطین‌اشغالی به همراه تعدادی از شهروندان لبنانی مصدوم می‌شدند و سپس، حزب‌الله لبنان متهم به این اقدام می‌شد. این سناریو می‌تواند مقدمه مداخله نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان را فراهم کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت «گلوبال ریسرچ» نیز از سال 2011 به این سو، در مورد وقوع نا آرامی در لبنان طی سال‌های آینده خبرداده و اعلام کرده بود که هدف آمریکا، اسرائیل و عربستان از این ناآرامی‌های داخلی‌، محدود کردن قدرت حزب‌الله در لبنان است.
این منبع غربی اعلام کرده بود که هدف از تلاش‌های مذکور، از بین بردن محور مقاومت خواهد بود.
گلوبال ریسرچ در سال 2017 نیز سند محرمانه‌ای را منتشر کرد که از همکاری عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای تحریک و ایجاد جنگ جدید در لبنان خبر می‌داده است.
در همین سال، سایت «زیروهج» بندهای بیشتری از توافق عربستان و اسرائیل برای آغاز جنگ داخلی در لبنان منتشر کرده بود.
هشتم آبان سال جاری هم «سونیا وندین‌اند» روزنامه‌نگار حاضر در لبنان، طی مقاله‌ای در سایت «وان وورد پرس»، درباره ایجاد هرج و مرج در سوریه و سپس، در لبنان هشدار داده بود. وی تاکید کرد که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای لبنان برنامه دارند.
پیش از این و در سال 2012 «ریچارد اسکاف» طی مطلبی در سایت «گلوبال ریسرچ»، ضمن‌اشاره به وقوع ناآرامی‌ در کشورهای عربی، هشدار داده بود که در آینده نوبت به لبنان و ایران خواهد رسید.
وی تأکید کرده بود که لبنان هرگز روی صلح و ثبات را به خود نخواهد دید، چرا که از این طریق، امنیت اسرائیل تضمین می‌شود.
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با‌اشاره به فعالیت گسترده سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان، تاکید کرده بود که تل‌آویو تمام تلاش خود را برای از بین بردن ثبات در این کشور و توجیه‌اشغال مجدد آن، به کار خواهد گرفت.
مطالب سایت‌های مذکور نشان می‌دهد که حوادث اخیر، چیزی جز برنامه غرب برای ایجاد خشونت و ناآرامی در لبنان و سوار شدن بر موج مطالبات مردمی این کشور نیست.