kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: سرنگونی رئیس‌جمهور بولیوی کودتا بود

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در یک گردهمایی حزب دموکرات اعلام کرد، سرنگونی «اوو مورالس» از ریاست جمهوری بولیوی، یک کودتا بوده است.



«برنی سندرز» طی یک گردهمایی حزب دموکرات، که به میزبانی شبکه تلویزیونی «یونیویزیون» برگزار شده بود، تاکید کرد، سرنگونی «اوو مورالس» در بولیوی، یک کودتا بوده است.
«خورخه راموس» مجری برنامه، که سال ۲۰۱۵ «دونالد ترامپ» نامزد وقت انتخابات ریاست جمهوری، وی را از یک کنفرانس خبری بیرون کرده بود، گفت: دیگران از اینکه این حادثه را کودتا بخوانند خودداری و تاکید می‌کنند که مورالس در تلاش بوده است به یک دیکتاتور تبدیل شود، نظر شما چیست؟
  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سندرز در پاسخ گفت: من با این ادعا(دیکتاتور شدن مورالس) مخالفم. به اعتقاد من، مورالس در کاهش فقر و کمک به بومیان بولیوی، برای آنکه بتوانند جایگاهی پیدا کنند، کسانی که پیش از این هیچ جایگاهی نداشته‌اند، موفق عمل کرده است.
وی با‌اشاره به مداخله ارتش بولیوی و نقش آن در کناره‌گیری مورالس، گفت: زمانی که ارتش در امور سیاسی مداخله می‌کند، به این روند کودتا می‌گویند.
سندرز در توئیتی نوشته بود: من با مداخله نیرو‌های امنیتی بولیوی در روند دموکراتیک و سرکوب معترضان بومی مخالفم.
«الیزابت وارن»یکی دیگر از نامزد‌های ریاست جمهوری آمریکا، نیز در توئیتی نوشت، مردم بولیوی مستحق برگزاری هرچه سریعتر انتخابات آزاد و عادلانه هستند.
تداوم نا آرامی‌ها در بولیوی
در جریان اعتراضات حامیان مورالس علیه رئیس‌جمهورخودخوانده بولیوی، سه نفر جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این درگیری‌ها که روز سه‌شنبه در یک پالایشگاه سوخت رخ داد، 30 نفر دیگر نیز مجروح شدند، هر چند آمار دقیقی از کشته‌ و زخمی‌ها گزارش نشده است.
در گزارش خبرنگار «آسوشیتدپرس» آمده، صدای تیراندازی در نزدیکی یک کارخانه سوخت در «سنکاتا» شنیده می‌شد و یک هلی‌کوپتر نظامی برفراز این کارخانه پرواز می‌کرد.
پیش از این، سازمان کشورهای آمریکایی«او.آ.اس» اعلام کرده بود، با شروع ناآرامی‌های سیاسی در بولیوی، دست‌کم ۲۳ نفر کشته و بیش از ۷۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند.
بحران‌های سیاسی بولیوی به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری 20 اکتبر (28 مهر) آغاز شده است.
به دنبال تشدید اعتراضات خیابانی، مورالس ابتدا با برگزاری مجدد انتخابات موافقت کرد، اما در ادامه با برداشته شدن حمایت فرمانده ارتش و همچنین فرمانده پلیس این کشور از وی، مجبور به استعفا شد و پس از آن، به مکزیک رفت.
مورالس تحولات مربوط به برکناری خود از قدرت را کوتای ارتش با حمایت کشورهای خارجی به ویژه آمریکا اعلام کرده است.