kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

پکن: مداخلات آمریکا در هنگ کنگ نیت‌های اهریمنی این کشور را بر ملا می‌کند

دولت چین در واکنش به تصویب دو مصوبه در مجلس سنای آمریکا درباره هنگ کنگ، اعلام کرد که این مداخلات، نیات شیطانی‌، ریاکاری و استانداردهای دوگانه آمریکا را برملا می‌کند.



منطقه هنگ گنگ از چند ماه پیش صحنه جولان و آشوب غربگرایان به بهانه تصویب قانون استرداد مجرمین شده است. چین ناآرامی‌‌ها در هنگ کنگ را نتیجه «دستهای سیاه» آمریکا می‌داند و به واشنگتن توصیه کرده، این موضوع را به خاطر بیاورد که هنگ‌کنگ در واقع «هنگ کنگ چین» است. «هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، چندی پیش گفته بود: ما قادر به درک این موضوع هستیم که مقامات آمریکایی پشت چنین حوادثی هستند.
دیروز نیز خبر رسید، سنای آمریکا روز سه شنبه قانونی را تحت عنوان «حمایت از حقوق بشر و دموکراسی در هنگ کنگ»، به تصویب رساند. این قانون قرار است به مجلس نمایندگان آمریکا برود و پس از تصویب کنگره، برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور ارسال می‌شود تا آن را اجرایی ‌کند. سناتورهای آمریکایی همچنین طرحی را تصویب کردند که در صورت امضای آن توسط ترامپ و تبدیل آن به قانون، فروش و صادرات گاز‌اشک آور، اسپری فلفل، گلوله‌های پلاستیکی و دیگر مهمات به پلیس هنگ‌کنگ، ممنوع می‌شود.
اقدام سنای آمریکا با واکنش بسیار تند چین رو به رو شد و کمیته امور خارجی «کنگره ملی خلق چین» که نهاد عالی قانونگذاری در این کشور است، طی بیانیه‌ای با محکوم کردن مصوبات سنای آمریکا، این تحرکات را «دخالت  فاحش در امور داخلی چین» و به چالش کشیدن «اصل یک کشور و دو سیستم» در قبال هنگ‌کنگ خوانده است. کمیته امور خارجی کنگره ملی خلق چین در بیانیه خود تصریح کرد: مجرمان خشن در هنگ‌کنگ به اقدامات مجرمانه‌ خودشان در کتک زدن مردم، تخریب تاسیسات و اخیرا به آتش کشیدن افراد و حتی آسیب رساندن به برخی شهروندان عادی ادامه می‌دهند و آنها هیچ نشانه‌ای از احترام گذاشتن به اخلاق و قانون از خود بروز نمی‌دهند. این اقدامات، کاملا به دخالت آمریکا در امور هنگ‌کنگ مربوط است». به گفته این کمیته، سنای آمریکا به جای محکوم کردن این جرایم خشونت‌آمیز و قبیح در هنگ‌کنگ، از تعدادی از قانونگذاران ضد چینی در هنگ‌کنگ می‌خواهد با توسل به ابزار «حقوق بشر و دموکراسی»،  مجرمان خشن را تقویت کنند. این موضوع نشان دهنده استاندارد دوگانه کنگره آمریکا، ریاکاری شدید و نیات اهریمنی آن برای مخالفت با چین و ایجاد آشوب در هنگ‌کنگ است».
وزارت خارجه چین هم در رد اقدامات اخیر مجلس سنای آمریکا، بیانیه‌ای منتشر و آن را محکوم کرده است. طبق اعلام این وزارتخانه، مصوبات مذکور، دخالت آشکار در امور داخلی چین و عاری از هر گونه حقیقت است.
همچنین، در واکنش به تصویب قطعنامه‌ای در سنای آمریکا با هدف حمایت از حقوق بشر در هنگ کنگ، دولت چین یک مقام سفارت آمریکا در پکن را احضار کرد. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، معاون وزیر خارجه چین «ویلیام کلین» مشاور سیاسی سفارت آمریکا را به این وزارتخانه فراخوانده است. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون وزیر خارجه چین به نماینده آمریکا گفت، اوضاع در هنگ کنگ بخشی از امور داخلی چین است و آمریکا باید از مداخله در امور داخلی هنگ کنگ دست
بردارد.