kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
در واکنش به حمایت ترامپ از شهرک ‌‌سازی رژیم صهیونیستی

ماهاتیر محمد: هیچ کشوری از خوی استکباری آمریکا در امان نخواهد بود

نخست‌وزیر مالزی در واکنش به حمایت آمریکا از شهرک‌ ‌‌سازی رژیم صهیونیسی اعلام کرد، با این اقدام واشنگتن، از این پس، نه مالزی و نه هیچ کشور دیگری از خوی استکباری آمریکا در امان نخواهد بود.





اقدام دولت آمریکا در قانونی دانستن شهرک ‌‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری فلسطین، همچنان با مخالفت‌های جهانی همراه است. در این میان، «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «از امروز به بعد در امان نیستیم و اگر دولتی بخواهد وارد کشور ما شود و (در مالزی) شهرک بسازد، ممکن است اقدامش قانونی به شمار بیاید و ما هم هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم.» نخست‌وزیر مالزی خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «در حالی که اسرائیل حملات غیرقابل توجیهی را در غزه انجام می‌دهد، شما می‌گویید که شهرک‌های غیرقانونی، قانونی است؟ آیا این اقدام به منزله تشویق اسرائیل به کشتن شهروندان و کودکان بیشتر و فرار از مجازات نیست؟ به اسرائیل با ساخت شهرک در زمین‌های مردمی که آنها را می‌کشد، پاداش می‌دهند».
«ریتنو مارسودی» وزیر خارجه‌اندونزی، هم در این زمینه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، موضع آمریکا با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تعارض دارد. این مقام‌اندونزیایی افزود:« با توجه به این شرایط، اسرائیل همه حقوق فلسطینی‌ها را نقض کرده و دیگر چه چیزی برای مذاکره باقی مانده است؟»
رژیم صهیونیستی سال ۱۹۶۷ اراضی فلسطینی را‌اشغال کرد. جامعه بین‌الملل با اکثریت قاطع، شهرک‌ها را غیرقانونی می‌داند و این امر به معاهده چهارم ژنو باز می‌گردد که مقامات‌اشغالگر را از انتقال صهیونیست‌ها به اراضی‌اشغالی منع می‌کند. در پایان دوره «باراک اوباما» در دسامبر ۲۰۱۶، آمریکا در رای‌گیری شورای امنیت درباره غیرقانونی بودن شهرک‌‌‌سازی‌ها، رای ممتنع داد. چند روز بعد «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا، طی نطقی، گفت که سیاست آمریکا این است که شهرک‌‌‌سازی‌ها ناقض قانون بین‌الملل است. با این حال، دولت ترامپ شهرک ‌‌سازی را قانونی اعلام کرده است.
حمله دموکرات‌ها به اقدام ترامپ
ستاد انتخاباتی «جو بایدن»معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، و یکی از رقبای اصلی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ هم در بیانیه‌ای اعلام کرد:« این تصمیم موجب آسیب به دموکراسی می‌شود، امید ما برای دستیابی به راه‌حل دو کشور کمرنگ می‌کند و تنها باعث تشدید تنش‌ها در منطقه خواهد شد. این (تصمیم) ارتباطی با صلح یا امنیت ندارد. این (تصمیم) مربوط به فروختن آینده اسرائیل به نفع سیاست‌های شخصی ترامپ است.» سناتور «الیزابت وارن» نامزد دموکرات ایالت ماساچوست در انتخابات ۲۰۲۰ نیز در واکنش به این تصمیم ترامپ گفت، در صورت پیروزی در انتخابات، این سیاست را نقض می‌کند و تلاش‌های آمریکا درخصوص راه‌حل دو کشور در مناقشه اسرائیل و فلسطین را مجددا ادامه خواهد داد. البته، مشخص است که این اظهارات کلا رنگ و بوی انتخاباتی دارد، چرا که سیاست دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در حمایت از اسرائیل، یکسان است.
از سوی دیگر، «تیجانی محمد باندی» رئیس‌هفتاد و چهارمین دور مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، ناکامی در حل مسئله فلسطین بیانگر قدرت‌اندک سازمان ملل است.