kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
دنیا محکوم کرد

چراغ سبز آمریکا به نتانیاهو برای شهرک ‌سازی نامحدود!

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه، کشورش دیگر شهرک‌‌سازی اسرائیلی در کرانه باختری را برخلاف قانون بین‌الملل نمی‌داند! مجوز‌اشغال همه‌جانبه فلسطین را به رژیم صهیونیستی داد! کار احمقانه‌ای که فقط از عهده احمق‌های درجه یک بر می‌آید! جهان و حتی کشورهای غربی هم این موضع عجیب آمریکا را محکوم کردند.



سرویس خارجی-

آمریکا موضعی کاملا مشخص در برابر مسئله فلسطین دارد و آن هم تاکید بر‌اشغال بیشتر سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است. اما در دولت‌های مختلف این مسئله با ابزار و «نقاب قانونی» دنبال شده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا این نقاب‌ها را کنار زده و به صورت عریان سیاست‌های آمریکا را در عرصه بین‌الملل فریاد می‌زند. به رسمیت شناختن شهرک ‌سازی در کرانه باختری یکی از این مسائل است که آمریکا آن را هم اخیرا قانونی اعلام کرد. اقدامی که اعتراض اتحادیه اروپا را هم به دنبال داشت.
«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده، کشورش دیگر شهرک ‌سازی اسرائیلی در کرانه باختری را برخلاف قانون بین‌المللی نمی‌داند!
 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در این اظهارات کاملا کناره‌گیری از مواضع هر چند ظاهری دولت‌های قبل از ترامپ در قبال مسئله شهرک‌‌سازی‌های اسرائیل مشهود است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده، موضع نهایی در قبال کرانه باختری باید از طریق مذاکرات اسرائیلی و فلسطینی مشخص شود. البته رئیس‌دستگاه دیپلماسی آمریکا ادعا کرده، آنچه آمریکا انجام داده تنها بازنگری در بحثی قانونی و حقوقی است، واشنگتن قصد ارسال هیچ پیامی پیرامون موضوع شهرک‌‌سازی‌ها را ندارد!
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت‌های قبلی آمریکا شهرک‌‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانستند اما این دولت دیگر شهرک‌‌سازی‌ها را مغایر با قانون بین‌المللی نمی‌داند و مخالفتی با آن ندارد اضافه کرده که: «اسرائیل همواره بر قانونی و مشروع بودن شهرک‌‌سازی‌ها تاکید کرده و ما تشویق می‌کنیم مسئله فلسطین از طریق مذاکرات حل و فصل شود»(!) وی در کنفرانسی خبری در مقر وزارت خارجه کشورش این گونه مواضع جانبدارانه کشورش را ادامه داد که بیانیه‌های رسمی آمریکا درقبال فعالیت‌های شهرک‌‌سازی در کرانه باختری طی سال‌های گذشته متقلبانه بوده است: «در سال 1978 دولت (جیمی کارتر) به این نتیجه رسید که احداث شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری مغایرتی با قانون بین‌المللی ندارد و بعد از آن دولت‌های دیگر با تصمیم کارتر مخالفت کردند... اینکه دیگر شهرک‌‌سازی‌ها برخلاف قانون بین‌المللی نیست گامی مبتنی بر واقعیت‌های تاریخ و شرایط است».
واکنش‌ها
برخی کارشناسان معتقدند این حرکت آمریکا می‌تواند در راستای اجرایی کردن طرح مُرده «معامله قرن» باشد. تاکنون آمریکا چندین گام را برای عملیاتی کردن معامله قرن برداشته است که از جمله آن می‌توان به انتقال سفارت آمریکا از «تل‌آویو» به «بیت‌المقدس»، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت یکپارچه و ابدی رژیم صهیونیستی، قطع کمک‌های مالی آمریکا که از طریق سازمان ملل به فلسطینی‌ها می‌رسید و...‌اشاره کرد. لذا قانونی دانستن شهرک ‌سازی بی‌حد و حصر نیز می‌تواند گام دیگری برای تحقق این امر باشد.
ذوق زدگی نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ذوق زدگی از این تصمیم آمریکا اعلام کرده اسرائیل از تجدیدنظر آمریکا در قبال شهرک‌‌سازی در کرانه باختری استقبال می‌کند. بنیامین نتانیاهو این تصمیم دولت آمریکا را «اصلاح یک‌اشتباه تاریخی» خوانده و از آن استقبال کرده است دولت ترامپ پیش از این نیز بدون توجه به حساسیت‌های موجود، سفارتخانه خود در سرزمین‌های‌اشغالی را به شهر بیت‌المقدس منتقل کرد و همچنین حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان‌اشغالی -که سازمان ملل نیز آن را بخشی از خاک سوریه می‌داند- به رسمیت شناخت.
محکومیت گسترده
این اقدام آمریکا با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شده و حتی متحدان این کشور نیز آن را محکوم    کرده‌اند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده: «ما از اسرائیل می‌خواهیم به شهرک‌‌سازی‌ها پایان دهد...شهرک‌‌سازی در اراضی فلسطین غیرقانونی است و فرصت رسیدن به صلح دائم را از بین می‌برد». سناتور سندرز، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم در این باره گفته:« شهرک‌های اسرائیل غیرقانونی هستند. ترامپ بار دیگر برای اجرای قواعد افراطی خود واشنگتن را به انزوا کشید.»
همچنین «الیزابت وارن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قول داد، تصمیم دولت دونالد ترامپ درباره شهرک‌‌سازی‌ها در کرانه باختری را لغو کند. دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه روسیه هم این گونه موضع گرفت: «موضع ما نسبت به شهرک‌‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین تغییری نکرده است و ما آن را همچنان غیرقانونی می‌دانیم».
همچنین «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن اعلام کرده، شهرک‌‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است و این اقدام آمریکا راهکار تشکیل دو کشور و فرصت تحقق صلح فراگیر را از بین می‌برد. وی با تأکید بر اینکه موضع اردن نسبت به شهرک ‌سازی اسرائیل ثابت است، نسبت به تغییر در موضع آمریکا درباره شهرک‌‌سازی‌ها و پیامدهای آن بر تمامی تلاش‌ها برای تحقق صلح هشدار داد. «احمد حافظ»، سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز تأکید کرده که قاهره به قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌المللی درباره شهرک‌‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین پایبند است و آن را غیرقانونی می‌داند. نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین هم گفته: «این اقدام آمریکا باطل است و ما آن را محکوم می‌کنیم. این اقدام کاملا با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت مغایرت دارد». سازمان ملل هم با اعلام اینکه «شهرک ‌سازی‌های اسرائیل را همچنان غیر قانونی می‌دانیم، علیه این اقدام آمریکا موضع گرفته است.