kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۱۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
آتش‌نشان‌های فرانسوی هم به معترضان می‌پیوندند

خبر بد برای «ماکرون» جنبش «جلیقه زردها» بزرگتر می شود

با پیوستن آتش‌نشانان فرانسوی به جنبش ضدسرمایه‌داری موسوم به «جلیقه زردها»، نا آرامی در این کشور گسترده‌تر و شرایط برای رئیس‌جمهور فرانسه سخت‌تر شده است.

شمار زیادی از آتش‌نشانان فرانسوی به جنبش جلیقه زردها پیوستند. این آتش نشانان تلاش می‌کنند جنبش اعتراضی خود را گسترش داده و در هفته آغازین ماه دسامبر(11تا18 آذر) دست به اقدامات جدیدی بزنند.
به گزارش ایلنا، «رمی شابو» دبیر اتحادیه آتش‌نشانان جنوب، در پاسخ به این سؤال خبرگزاری اسپوتنیک، که آیا معترضان گوناگون در فرانسه به هم می‌پیوندند؟ گفت: بله، امیدواریم چنین باشد. کارکنان بخش سلامت و آتش‌نشانان به یک دسته مشخص تعلق دارند و موازی با یکدیگر فعالیت می‌کنند. ما دشواری‌های حرفه‌ای و مالی مشابهی داریم. هنگامی که حادثه‌ای روی می‌دهد، آتش‌نشانان همراه با نیروهای امدادی همراه می‌شوند‌، این نیروها زیر نظر آژانس سلامت منطقه‌ای فعالیت می‌کنند. آتش‌نشانان و کارکنان بخش سلامت همکاران مشترکی دارند، مثل پرستارها، مشاوران پزشکی، پزشکان و پزشکان اورژانس.
دبیر اتحادیه آتش‌نشانان جنوب فرانسه در‌باره شکل تظاهرات نیز گفت: تظاهرات امروز (دیروز) به شیوه سنتی برگزار شد. اما از ماه دسامبر ‌اشکال دیگری را به کار می‌بریم. به‌عنوان یک سازمان‌دهنده، می‌توانم راجع به این شیوه‌ها حرف بزنم. بنا داریم تظاهراتی ادامه‌دار (برای چند روز یا حتی چند هفته) در یکی از میدان‌های پاریس برگزار کنیم.
وی افزود: چادرها و تخت‌های تاشو را نیز آماده کرده‌ایم. این شکل جدی تظاهرات است و تلاش می‌کنیم نمایندگان مشاغلی را که با مشکلاتی چون ما مواجه هستند، گرد هم آوریم. وضعیت شهر این اجازه را به ما می‌دهد تا شمار تظاهرکنندگان را که بناست با ۷۰ آتش‌نشان آغاز شود، افزایش دهیم. امیدواریم که در آینده ۲۰۰، ۳۰۰ یا حتی هزار نفر در این تظاهرات شرکت کنند.
شابو در پاسخ به این پرسش اسپوتنیک که چند روز پیش جلیقه‌زردها در سالگرد اعتراض ‌خود، از نمایندگان تمامی طبقات اجتماعی خواستند به آنها بپیوندند، آیا آتش‌نشانان هم این دعوت را خواهند پذیرفت؟ اظهار داشت: زمانی که اتحادیه‌های تجاری سرکوب و درخواست‌هایشان با بی‌توجهی مواجه می‌شود، برخی همکاران ما مسیر رادیکالیزاسیون را پیش می‌گیرند. امروز، بسیاری از آتش‌نشانان می‌خواهند به جلیقه‌زردها بپیوندند.
آمارها در‌باره سرکوب جلیقه زردها
جنبش جلیقه زردها در فرانسه اخیرا یک ساله شد. آمارهای وزارت دادگستری فرانسه که روزنامه «لوموند» آن اخیرا منتشر کرده است، نشان می‌دهد که پلیس فرانسه طی این مدت بیش از 10 هزار جلیقه زرد را دستگیر کرده و دادگاه‌های فرانسه نیز دست کم 3000 حکم قضائی علیه اعضای این جنبش صادر کرده‌اند.
طبق گزارش این روزنامه‌، ۴۰۰ نفر از اعضای این جنبش محکوم به زندان شده‌اند. به گفته فعالان این جنبش، در اعتراضات جلیقه زردها، دست‌کم 11 نفر کشته شده‌اند. علاوه ‌بر آن، ۲۴ معترض یک چشم و پنج تن هم یک دستشان را از دست داده‌اند. شمار مجروحان نیز هزاران نفر گزارش شده است.
«جلیقه زردها» یک سال پیش با شعار «کاهش قیمت سوخت»، اعتراضات خود را شروع کرده بودند، اما امروز به تغییر قانون اساسی، اداره دموکراتیک‌تر جامعه، استعفای ماکرون، خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و ناتو، افزایش دستمزدها و... رسیده‌اند. در میان جلیقه زردها از هر طیف و طبقه اجتماعی حضور دارند؛ دانشجو، دانش‌آموز، پرستار، کارمند، کارگر، راننده کامیون، معلم، خدمتکار، مهاجر و... این افراد پیش از آغاز جنبش همدیگر را نمی‌شناخته‌اند. آنها جز مشکلات اقتصادی، هیچ وجه مشترکی با هم ندارند.