kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹

صدور فرمان برای دستگیری 133 نفر دیگر به جرم مشارکت در کودتای 2016 ترکیه

دولت آنکارا 3 سال پس از کودتای نافرجام 2016 همچنان مشغول قلع و قمع افرادی است که می‌گوید، «مظنون به مشارکت در این کودتا هستند». این کشور فرمان بازداشت ۱۳۳ پرسنل نظامی دیگر را به ظن ارتباط با شبکه «گولن» صادر کرده است.

آنکارا، «فتح الله گولن»، روحانی تندرو و مخالف دولت ترکیه را که در تبعید و مستقر در آمریکاست، مقصر کودتای ناکام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ (25 خرداد 1395) می‌داند، اما «گولن» دخالت در این کودتا را رد می‌کند. این رویکرد دولت ترکیه تاکنون باعث شده بیش از ۷۷ هزار تن در انتظار دادگاه در بازداشت باشند و حدود ۱۵۰ هزار تن دیگر از نیروهای کارمند، پرسنل نظامی و سایر مقام‌های دولتی ترکیه نیز از کار اخراج شده یا معلق شوند. اما مسئله این است که این روند دستگیری و اخراج گویا پایانی ندارد.
خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گزارش داده، دولت «آنکارا» در آخرین اقدامش در مقابله با «شبکه گولن» دستور بازداشت ۱۳۳پرسنل نظامی را به ظن ارتباط با شبکه گولن صادر کرده است که 82 تن از آنها از اعضای در خدمت ارتش و درجه‌دار این کشور هستند و قرار است در شهر «ازمیر» دستگیر شوند. «گولن» اتهام کودتا را رد و اعلام کرده کودتای اخیر در ترکیه ساخته و پرداخته دولت ترکیه و به نوعی ساختگی است، اما دولت ترکیه می‌گوید به واسطه اهمیت تهدیداتی که ترکیه با آن روبه‌رو است، انجام اقدامات امنیتی ضروری است و متعهد شده «شبکه گولن» را در این کشور از بین ببرد. با این حساب به نظر می‌رسد این سلسله دستگیری‌ها به این زودی تمام نخواهد شد.