kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

هدایای سیاسی نخست‌وزیر ژاپن را به دردسر‌انداخت

بر اساس نظرسنجی‌ای که یک روزنامه ژاپنی انجام داده، محبوبیت نخست‌وزیر ژاپن طی ماه گذشته میلادی و پس از متهم شدن وی به اعطای هدایای غیرمتعارف سیاسی، شدیدا افت کرده است.

طی ماه‌های گذشته چند سیاستمدار ژاپنی شدیدا در معرض اتهام فساد و اعطای هدایای غیرمتعارف قرار گرفته‌اند. این رسوایی‌ها که با اعطای هدایایی با هدف افزایش حمایت‌ها ایجاد شده بود، این وزیران را مجبور به کناره‌گیری از سمت‌هایشان کرد. اخیرا «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور نیز به اتهام پرداخت پول‌های غیرقانونی برای جلب حمایت‌های سیاسی از خود رو‌به‌رو شده است.
طبق نظرسنجی‌ای که ماهانه و از سوی روزنامه «یومیوری شیمبون» انجام می‌شود، میزان مخالفت ژاپنی‌ها با نخست‌وزیر کشورشان با دو درصد افزایش نسبت به ماه گذشته میلادی به 36 درصد رسیده است. از سوی دیگر 45 درصد از پاسخگویان علت مخالفتشان را «عدم اعتماد به نخست‌وزیر» به دلیل پرداخت پول‌های غیرقانونی اعلام کرده‌اند. «شینزو آبه» اما در ارتباط با ادعاهای مطرح شده علیه وی، تایید کرده که هر یک از 800 مهمان حاضر در مراسم شام هتلی پنج ستاره در شهر توکیو، مبلغ 5000 ین (46 دلار) را به عنوان هزینه پذیرش به هتل پرداخت کرده‌اند. با این حال احزاب مخالف دولت ژاپن می‌گویند این هزینه پذیرش در نظر گرفته شده برای مهمان‌ها بسیار پایین‌تر از هزینه‌ای است که این هتل موسوم به هتل «نیو اوتانی» معمولا برای برگزاری چنین مراسماتی دریافت می‌کند.
یک نظرسنجی دیگر هم که چند روز پیش انجام شده، حکایت از افت محبوبیت نخست‌وزیر ژاپن به 49 درصد دارد که نشان دهنده کاهش شش درصدی محبوبیت او نسبت به نظرسنجی ماه قبل است. در عین حال این برای نخستین بار از دومین ماه میلادی تاکنون است که این محبوبیت به زیر 50 درصد رسیده است. شینزو آبه روز گذشته در جمع خبرنگاران به آنها گفت: «نه دفتر من و نه سازمان مربوط به حامیان حزب من هیچ اعتباری صرف پذیرش برای مهمانان و یا خود من در ارتباط با این مراسم نکرده‌اند».
گفتنی است، کشورهای شرق آسیا نسبت به کوچکترین تخلفات مالی واکنش شدیدی نشان می‌دهند و سخت‌ترین واکنش‌ها را نسبت به دولتمرد خاطی نشان می‌دهند. چندی پیش وزیر دادگستری کره جنوبی نیز پس از اخذ پذیرش غیرقانونی برای دختر خود در یکی از دانشگاه‌های سئول و پس از فشار گسترده افکار عمومی، نهایتا ماه پیش مجبور به استعفا شد.