kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

اوضاع مبهم لبنان پس از انصراف «محمد الصفدی»

در پی انصراف «محمد الصفدی» از تشکیل کابینه در لبنان و حملات جریان‌های سیاسی علیه یکدیگر، بحران سیاسی در این کشور پیچیده‌تر شده است.

اوضاع سیاسی لبنان در حال پیچیده‌تر شدن است و کارشناسان دورنمای مبهمی را برای این کشور پیش‌بینی می‌کنند.
طی روزهای اخیر خبرهایی در مورد احتمال نخست‌وزیر شدن «محمد الصفدی» سیاستمدار و وزیر سابق، پخش شده بود، اما او اعلام انصراف کرد. الصفدی گفت: مرحله کنونی که لبنان در آن به سر می‌برد، مرحله سخت و مهمی است... در این مرحله، همه باید پشت هم باشیم و اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم.
الصفدی تاکید کرد: من بر اساس برخی وعده‌هایی که داده شد، نامزدی نخست‌وزیری را پذیرفتم، اما به دلایل نامشخصی، این وعده‌ها عملی نشد و من مجبور به انصراف شدم.
اظهارات نبیه بری
در این میان، « نبیه بری» رئیس‌پارلمان لبنان، که روی بازگشت سعد حریری به پست نخست‌وزیری حساب بازکرده بود، اکنون می‌گوید که وضعیت جاری لبنان، خطرناک است.
به گزارش ایسنا، رئیس‌پارلمان لبنان گفت که وضعیت کنونی کشور در زمینه تشکیل دولت، شاهد رکودی کامل است و او هر لحظه رویدادها را رصد می‌کند، اما اوضاع هیچ تغییری نکرده است.
نبیه بری بر موضع سابق خود تاکید و بار دیگر اعلام کرد: روی بازگشت سعد حریری به راس کابینه و تشکیل دولت جدید، حساب باز کرده‌ام، زیرا وضعیت بسیار خطرناک جاری باید هرچه سریع‌تر مهار شود.
نبیه بری وضعیت کشورش را «کشتی در حال غرق شدن» توصیف کرد و ادامه داد: اگر تدابیر لازم را اتخاذ نکنیم، کشور به‌طور کامل غرق خواهد شد.
آغاز تنش میان جریان‌های سیاسی
در پی انصراف محمد الصفدی، حزب «جریان آزاد ملی» به ریاست «جبران باسیل» وزیر خارجه دولت لبنان‌، «سعد حریری» را عامل انصراف او دانسته و اعلام کرد که حریری نامزدی الصفدی را مانوری برای نخست‌وزیری خود با شروط مورد نظر، دانست.
در مقابل، دفتر اطلاع‌رسانی حریری این اتهامات را بی‌اساس و دروغ دانست و اعلام کرد که نگاهی به بیانیه انصراف الصفدی، نشان می‌دهد که وی به حمایت حریری از خود مطمئن
بود.
حمایت آمریکا از اعتراضات
سفارت آمریکا در بیروت با انتشار توئیتی، از اعتراضات در لبنان حمایت کرد. در این توئیت آمده است: «از ملت لبنان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و ابراز وحدت ملی، حمایت می‌کنیم».
از ابتدای ناآرامی‌ها در لبنان، علی‌رغم آنکه مقامات لبنانی اعم از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس‌پارلمان این کشور بر حق مردم در برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز و مطالبه حقوق خود تاکید کرده‌اند و مردم نیز به دنبال تحقق خواسته‌های خود از همین طریق هستند، اما در این بین، گروه‌هایی به صورت سازمان یافته و تحت حمایت و هدایت برخی طرف‌های سیاسی در داخل و نیز کشورهای متخاصمی مانند آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی سعی در به آشوب کشاندن اعتراضات مردمی دارند.