kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

تجمع ضد آمریکایی در پایتخت یونان همزمان با چهل و ششمین سالگرد کشتار دانشجویان

هزاران یونانی در سالروز قیام دانشجویان دانشکده «پلی تکنیک» این کشور با سر دادن شعارهای ضد دولتی و ضدآمریکایی مقابل سفارت آمریکا در آتن تجمع کردند.

دولت نظامی حاصل از کودتای مورد حمایت آمریکا که در یونان سال 1967 به قدرت رسید، سال 1973 تظاهرات گسترده دانشجویی را به خاک و خون کشید. در آن روز‌تانک‌ها درهای دانشکده پلی تکنیک آتن را در هم شکستند. بر اساس آمار غیر رسمی در جریان این یورش ۲۳ نفر کشته و بیش از هزار تن مجروح شدند. بسیاری از یونانی‌ها واشنگتن را به حمایت از «خونتا» و حکومت نظامیان متهم می‌کنند.
همه ساله مردم یونان در سالروز قیام دانشجویی علیه دولت کودتا با برپایی تظاهرات جلوی سفارت آمریکا این جنایت را محکوم می‌کنند. روز یکشنبه نیز هزاران یونانی در خیابان‌های «آتن» با شعارهای ضد دولتی و ضدآمریکایی به سمت سفارت آمریکا راهپیمایی کردند. 5هزار پلیس نیز برای کنترل اوضاع حین برگزاری راهپیمایی در خیابان‌های آتن حضور داشتند. این راهپیمایی از مقابل دانشکده پلی تکنیک این کشور آغاز شد. این اولین تظاهرات بزرگ در این کشور از زمان انتخاب دولت جدید محافظه‌کار در این کشور است.
شبکه خبری «دویچه وله» در این باره نوشته، بیش از ۲۰ هزار تن با وجود تدابیر شدید امنیتی و حضور گسترده پلیس در آتن به خیابان‌ها آمده و یادبود چهل و ششمین سالگرد قیام دانشجویی علیه خونتا را گرامی داشتند. «آلکسیس سیپراس» نخست‌وزیر سابق یونان از جمله حاضران در این راهیپمایی بود. وی پیشتر از طریق فیسبوک اعلام کرده بود از برگزاری این راهپیمایی به منظور قدردانی از افرادی که در مقابل حکومت وقت یونان مقاومت کرده و شکنجه، حبس و تبعید شدند، حمایت می‌کند.
به گزارش ایسنا به رغم تعیین مجازات کیفری برای استفاده از کوکتل مولوتف در اماکن عمومی، در ساعات عصر روز یکشنبه بیش از ۲۰۰ فرد ماسک دار شروع به پرتاب سنگ، بطری و کوکتل مولوتف به سمت نیروهای پلیس یونان کردند. پلیس یونان نیز برای متفرق کردن جمعیت از گاز‌اشک‌آور و نارنجک نورزا استفاده کرد. در این اعتراضات ۱۲ تن دستگیر شدند.پلیس در شهر پاتراس نیز ۱۰ تن از شورشیان را که پس از راهپیمایی یادبود قیام دانشجویان، به سمت نیروهای پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند، دستگیر کرد. شورشیان در شهر سالونیک نیز 2 خودرو را به آتش کشیدند. سال گذشته نیز این تظاهرات به خشونت کشیده شد و پلیس یونان در مواجهه با تظاهرات‌کنندگان اقدام به استفاده از گاز‌اشک‌آور کرده و شمار زیادی را بازداشت کرد.