kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳

باخت‌های پی‌در‌پی نتانیاهو ترامپ را خسته کرده است

منابعی در کاخ سفید از ناامیدی رئیس‌جمهور آمریکا از عملکرد سیاسی نخست‌‎وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده و شکست‌های پیاپی نتانیاهو را عامل دلسردی ترامپ از او دانسته‌اند.

رئیس‌جمهور فعلی آمریکا درست مثل سایر رؤسای جمهوری این کشور، رژیم صهیونیستی را به عنوان نزدیک‌ترین متحد خود می‌شناسد. ترامپ برای پیروزی نتانیاهو در انتخابات دست به هرکاری زد. رئیس‌جمهور آمریکا قدس را به عنوان پایتخت این رژیم به رسمیت شناخته و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس انتقال داد. علاوه‌بر این، ترامپ برای پیروزی نتانیاهو در انتخابات فروردین ماه، اعلام کرد بلندی‌های جولان متعلق به صهیونیست‌هاست! در ادامه نیز وی طرح «معامله قرن» را برای نجات سیاسی نتانیاهو ارائه کرده که البته با شکست مواجه شده است. اما با وجود این حمایت‌های بی‌دریغ ترامپ از تل‌آویو، شکست‌های پی‌در‌پی نتانیاهو در عرصه مقابله با مقاومت فلسطین و همچنین انتخابات پارلمانی باعث دلسردی ترامپ شده است.
آن طور که شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» گزارش کرده، برخی منابع ناشناس در کاخ سفید به یک پایگاه خبری صهیونیستی گفته‌اند، دونالد ترامپ، از بنیامین نتانیاهو، و به طور کلی از این رژیم خسته و ناامید شده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از این چند منبع و با‌اشاره به طرح به اصطلاح «معامله قرن» دولت ترامپ نوشته، سیاست‌های رژیم صهیونیستی و بحران سیاسی فعلی آن‌که مانعی برای کاخ سفید برای ارائه بخش سیاسی معامله قرن است موجب ناامیدی و دلسردی آمریکایی‌ها شده است.
این منابع درون کاخ سفید حتی گفته‌اند، رئیس‌جمهور که مدعی رویای پایان دادن به مناقشه میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان است، آشکارا از احساس ناامیدی خود نسبت به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سخن گفته است. یکی از منابع آگاه کاخ سفید با‌اشاره به ناکامی نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات اخیر گفته: «ترامپ افراد بازنده را دوست ندارد».
رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز دو ماه پیش در مراسمی در دانشگاه‌هاروارد گفته بود نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دادن اطلاعات غلط به ترامپ درحال بازی دادن او است: «ارتباط با نتانیاهو بهتر است که همیشه با نوعی بدبینی همراه باشد. این واقعا آزاردهنده است که متحدی تا این حد نزدیک و مهم برای ما، اینگونه در قبال ما اقدام کند».
نتانیاهو پس از دو انتخاباتی که برگزار شد موفق به تشکیل کابینه نشد و اکنون منتظر است تا نتیجه تلاش‌های رقیب وی یعنی بنی گانتس برای تشکیل کابینه مشخص شود. در صورت موفقیت گانتس، نتانیاهو به دلیل فسادهای مختلف راهی زندان خواهد شد. علاوه‌بر این نتانیاهو در عملیات اخیر برای ترور فرماندهان جهاد اسلامی فلسطین، پس از واکنش قاطع مقاومت، مجبور به عقب‌نشینی شد و شرایط جهاد اسلامی را پذیرفت.