kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
شیخ نعیم قاسم در اجلاس وحدت اسلامی:

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ما و امت اسلامی است جنگ ایشان، جنگ ما و صلح ایشان، صلح ماست

سی و سومین دوره اجلاس وحدت اسلامی روز پنج‌شنبه آغاز شد و در افتتاحیه آن آیت‌الله اراکی دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب به سخنرانی پرداخت و در ادامه برنامه شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز طی سخنانی گفت: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ما و امت اسلامی هستند. جنگ ایشان، جنگ ما و صلح ایشان، صلح ما است.



در مراسم افتتاحیه  سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی از آثار برگزیده علمی ‌و تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد. این کتاب‌ها که توسط پژوهشگاه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با همکاری نهادهای علمی ‌و فرهنگی از جمله شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت و مؤسسه فرهنگی دارالحدیث در سال جاری تهیه، چاپ و منتشر شده است، توسط رئیس‌جمهور و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب  اسلامی رونمایی شد.
سخنرانی دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب
آیت‌الله اراکی دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب در آغاز سخنانش ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به‌خاطر اینکه پرچم تقریب و وحدت را به اهتزاز درآوردند و تشکر از رئیس‌جمهور که در آن مراسم حضور داشت؛ از حضار خواست تا برای علو درجات شهدای اخیر فلسطین و شهدای مقاومت فاتحه‌ای قرائت کنند.
آیت‌الله اراکی سپس گفت: «امروز جبهه مقاومت بیش از هر زمان دیگری تقویت شده و در سراسر منطقه بر استحکام این جبهه شدت بخشیده است. از جمله آثار این پیروزی جبهه مقاومت، گسترش پیام وحدت در جهان اسلام و به انزوا کشیده شدن جریان‌های تکفیری است. ما امروز با کمال خوشبختی اعلام می‌کنیم که گفتمان وحدت غلبه پیدا کرده و در سراسر جهان اسلام، غالب است.»
وی در ادامه افزود: «امروز باید دفاع از مسجدالاقصی مورد عنایت قرار گیرد. امروز وظیفه مسلمین در دفاع از فلسطین، سنگین‌تر است و بیش از هر زمان دیگری، دفاع از فلسطین ضرورت یافته است. امیدواریم این جمع بتواند در دفاع از فلسطین نقش مؤثری داشته باشد.»
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: «باید تلاش کنیم با یکپارچگی مقاومت، مشت محکمی‌بر معامله قرن بزنیم. امروز ایران از هر زمان دیگری قوی‌تر است و با همت و راهنمایی مسئولان، تهدید به فرصت تبدیل شده است. به این معنا که ما امروز تهدید تحریم را به فرصت خودسازی و خودکفایی تبدیل کرده‌ایم. در پایان یک‌ بار دیگر از میهمانان این مراسم تشکر می‌کنم.»
دوقطبی‌سازی برای توجیه سازش
آیت‌الله محمدعلی تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب طی سخنانی گفت: «رفتار خیانت‌آمیز و منجر به تسلیم شدن، اصطلاحاتی مانند جنگ و صلح را وارد ادبیات سیاسی کرد  که هدف آن توجیه رفتار سازشگرایان بود.  زمانی که آمریکا در دهه ۸۰ میلادی نظم نوین جهانی را اعلام کرد و به نظام‌های منطقه‌ای و امنیتی  از جمله جهان اسلام‌ اشاره کرد روند عادی‌سازی روابط شکل گرفت.»
آیت‌الله تسخیری افزود: «عادی‌سازی روابط جلوه جدیدی از رفتارهای سازشگرایانه بود. در این راستا به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی برخی کشورها و ایجاد دفاتر حافظ منافع اسرائیل در آنجا، گروه‌ها و حامیان اسرائیل را تشکل رسمی‌داد.»
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: «کنفرانس وحدت اسلامی نمونه کوچکی از وحدت امت اسلامی است و امت اسلامی، نمونه و الگوی امت واحده است که به سمت خدا می‌رود تا زندگی ما را به کمال غایی خودش برساند. عادی‌سازی روابط با اسرائیل توسط برخی کشورهای عربی از سوی محور مقاومت و جهان اسلام غیرقابل پذیرش است.»
سخنرانی رهبر شیعیان بحرین
شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین نیز در بخشی از این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: «به وحدت خود بازگردید، با بازگشت شما به وحدت، کل زمین زنده خواهد شد وگرنه زمین مرده خواهد ماند و زندگی شبیه کویر خواهد شد. امت اسلامی امروز در برابر یک امتحان سختی در دین خودش و در معرض آزمون پایداری است. موضع امت اسلامی در مورد فلسطین و مسجدالاقصی یک آزمون سخت است که این امت یا متفرق می‌شود یا به وحدت اسلامی خود بازمی‌گردد.»
شیخ عیسی قاسم در ادامه افزود: «دشمن هم می‌داند که قدرت امت در وحدت و یکپارچگی است. پرسش این است که آیا درست است که همه فلسطینیان در برابر اسرائیل تنها بمانند؟ آیا درست است که مردم تحت یوغ دشمنی این رژیم بمانند و فلسطین از دست برود و ما کاری را از پیش نبریم؟ فلسطین و قدس مسئله یک امت است که کل امت باید به پا خیزد. فلسطین با شور و هیجان باز پس گرفته نمی‌شود بلکه باید همه امکانات بسیج شوند. هیچ ‌ترس و واهمه‌ای نباید در مقابل دشمن باشد.»
عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه نیز در این مراسم سخنرانی کرد و در بخشی از سخنانش گفت:
«دمشق افتخار دارد که در خدمت حضرت رقیه(س) و حضرت زینب(س) باشد. دمشق قلب مقاومت و پایداری بوده و رهبر این کشور مقابل دنیای استکبار ایستاد و توانست جبهه مقاومت را از سوریه تا جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد. وهابی‌هایی که در حق مردم سوریه ظلم کرده‌ و ملت ما را به خاک و خون کشیده‌اند، باید بدانند مقاومت خط ایمان به خداست.»
دیگر سخنران این مراسم شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان بود. وی در سخنانش تأکید کرد: «ما باید نشان دهیم و بگوییم که چه کسی هستیم. دشمنان ما از ما می‌خواهند که وحدت خودمان را نشان ندهیم تا بتوانند بر ما پیروز شوند. ایران محور و رهبر مقاومت است و آیت‌الله خامنه‌ای و ولی‌فقیه، رهبر ما و امت اسلامی هستند. جنگ ایشان، جنگ ما و صلح ایشان، صلح ما است.»
وی گفت: «ما در پشت شعارهای بی‌خودی، خودمان را پنهان نمی‌کنیم. چهارم آنکه تهاجم اقتصادی، نوعی ‌اشغالگری است. ما علیه هر‌ اشغالگری، مقابله می‌کنیم. راه‌حل مقابله ما، مقاومت نظامی، فرهنگی و اقتصادی است چون دو راه‌حل بیشتر نداریم یا باید تسلیم شویم یا مقاومت کنیم که ما راه‌ حل مقاومت و وحدت اسلامی را انتخاب کردیم. معامله قرن دستپخت صهیونیستی - آمریکایی است که متأسفانه برخی از رژیم‌های عربی هم کنار آن ایستاده‌اند.»
عزت الرشق، یکی از رهبران حماس و جنبش مقاومت اسلامی نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: «قدس اولین و آخرین پایتخت فلسطین خواهد ماند. درخواست ما از میهمانان اجلاس این است که با گام‌های عملی خود، مانع تحقق معامله قرن شوند.»
«نماز وحدت» به امامت علامه فرفور
نماز جماعت ظهر و عصر سی وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با عنوان «نماز وحدت» به امامت علامه فرفور، از علمای برجسته سوریه در سالن اجلاس سران برپا شد.
پس از برگزاری بخش اول مراسم افتتاحیه سی وسومین کنفرانس وحدت اسلامی نماز جماعت ظهر و عصر به امامت علامه فرفور، از علمای برجسته سوریه و رئیس مرکز آموزشی علامه کفتارو برپا شد.
مراسم افتتاحیه این کنفرانس صبح روز پنجشنبه ۲۳ آبانماه با سخنرانی آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد.