kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
با حضور وزیر دفاع

مرکز آموزش بین‌المللی مین‌زدایی افتتاح شد

مرکز آموزش بین‌المللی مین‌زدایی بشردوستانه با هدف توسعه و ارتقای سطح علمی ‌آموزش‌های مرتبط با مین‌زدایی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.


مرکز آموزش بین‌المللی مین‌زدایی بشردوستانه با هدف آموزش‌های مرتبط با فعالیت‌های مین‌زدایی بشردوستانه برای کشورهای درگیر با معضل مین و مواد منفجره به‌جا مانده از جنگ در جهان و همچنین توسعه و ارتقای سطح علمی‌ آموزش‌های مرتبط با مین‌زدایی بشردوستانه در سطح منطقه و جهان تأسیس شده است.
به گزارش تسنیم، کارگاه‌های آموزشی پاکسازی مین، مهمات و تجهیزات کشف، حفاظت فردی و مکانیزه پاکسازی، سالن نمایشگاهی دستگاه‌های انفجاری ابتکاری موسوم به IED، سالن شبیه‌ساز میدان مین مجهز به اتاق کنترل و امکان شبیه‌سازی منطقه عملیاتی و کنترل فعالیت‌های دانش‌پذیر با استفاده از مین‌ها و مهمات شبیه‌سازی‌شده الکترونیکی از امکانات این مرکز بین‌المللی به شمار می‌رود.
این مرکز آموزش بین‌المللی در بخش آموزشی با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی توانسته است با امکان ایجاد سناریوهای مختلف آموزشی، فضای منطقه عملیاتی جنوب غرب کشور شامل انواع موانع و آلودگی‌های ناشی از جنگ را برای دانش‌پژوهان به خوبی شبیه‌سازی کند.
بر اساس این گزارش، امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم، در تشریح و چگونگی راه‌اندازی مرکز آموزش بین‌المللی مین‌زدایی اظهار داشت: با تلاش و کار جهادی و انقلابی همکاران سخت‌کوش در مرکز مین‌زدایی وزارت دفاع، معاونت مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل و امور بین‌الملل وزارت دفاع این مرکز با کمترین هزینه و با رویکرد کاملاًً علمی ‌و کاربردی آماده بهره‌برداری شده است.
وی با بیان اینکه مخاطرات ناشی از مین‌ها به مردم بی‌دفاع نیز آسیب می‌رساند، گفت: تاکنون بیش از 6 هزار نفر از هموطنان ما به‌واسطه مین و گلوله‌های عمل نکرده مجروح و 2 هزار و 500 نفر شهید شدند.
امیر سرتیپ حاتمی ‌تصریح کرد: ما دومین کشور آلوده به مین در سطح دنیا محسوب می‌شدیم و امروز تمام تلاشمان را برای پاکسازی کامل مناطق آلوده به مین در کیان سرزمین اسلامی به کار بسته‌ایم.
وزیر دفاع با‌ اشاره به کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران مانند افغانستان، عراق، آذربایجان و سوریه که به‌دلیل جنگ و درگیری‌های ‌تروریستی با معضل مین و مواد منفجره رو‌به‌رو هستند، گفت: مرکز پیشرفته آموزش بین‌المللی مین‌زدایی بشردوستانه جمهوری اسلامی که مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با مطالعه دقیق مراکز آموزش مین‌زدایی سایر کشورها تجهیز شده است، این آمادگی را دارد تا با پذیرش کشورهای درگیر انواع مین و گلوله و مواد منفجره، با دانش و تجربه خود در راستای آموزش مقابله با این تهدیدات و استقرار صلح و امنیت جهانی گام‌های اساسی بردارد.
وی در همین زمینه افزود: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تجهیز و راه‌اندازی این مرکز آموزش بین‌المللی می‌تواند کارکنان نیروهای مسلح را در این مرکز پذیرش کرده و بالاترین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برابر آخرین تهدیدات حوزه مین و مواد منفجره را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهد.