kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵

لاوروف:آمریکا به دنبال تشکیل یک شبه دولت در شرق فرات است

وزیر خارجه روسیه طی اظهاراتی، آمریکا را متهم کرد که درصدد تشکیل یک «شبه دولت» در شرق فرات است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی لاوروف» دیروز اظهار داشت: آمریکا تلاش می‌کند در منطقه شرق فرات خاک سوریه‌، یک شبه دولت ایجاد کند. چاه‌های نفت سوریه در همین منطقه قرار دارند.
مقامات روسیه طی روزهای اخیر خبر دادند که آمریکا به طور سیستماتیک، نفت سوریه را سرقت می‌کند. وزیر خارجه روسیه همچنین، بر ضرورت ازسرگیری مذاکرات بین دمشق و کردهای سوریه تاکید کرد و گفت که کردها باید پیگیر این روند باشند. گفتنی است، کردهای سوری نزدیک به یک ماه پیش با دولت دمشق مذاکره کردند، اما این گفت‌وگوها که در پایگاه «حمیمم» روسیه در سوریه برگزار شد، استمرار نیافته است.
لاوروف خاطرنشان کرد: در آغاز مناقشه سوریه، کردها با اعلام ایجاد فدراسیون روژاوا (دولت محلی کردها در سوریه)، فکر می‌کردند که می‌توانند تحت حمایت آمریکا، حرکت جدایی‌طلبانه خود را پیش ببرند.
وی ادامه داد: ما سعی کردیم که به آنها و دولت سوریه ضرورت آغاز مذاکرات را توضیح دهیم، اما کردها علاقه‌ای برای گفت‌وگو از خود نشان ندادند و اطمینان داشتند آمریکا از آنها حمایت می‌کند.
لاوروف با‌اشاره به اینکه آمریکا مدتی پیش تصمیم خود برای خروج نیروهای این کشور از سوریه را اعلام کرد، اظهار داشت: در آن زمان کردها از ما خواستند تا برای آغاز مذاکرات با دولت سوریه، کمک کنیم و ما هم اعلام آمادگی کردیم. وی افزود: اما زمانی که طرف آمریکایی اعلام کرد که برای کنترل میادین نفت سوریه به این کشور باز می‌گردد، کردها علاقه برای گفت‌وگو را از دست دادند! لاوروف گفت: حضور روسیه در سوریه قانونی است و برای کمک به مبارزه با تروریست‌ها است.