kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
وزارت جهاد کشاورزی:

واردات گندم فعلاً متوقف شده است

مدیرکل مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت راضی به واردات گندم نیست و واردات این محصول را فعلا متوقف کرده است.

ولی‌الله فریادرس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم درباره میزان واردات گندم در سال جاری اظهار کرد: دولت راضی به واردات گندم نیست و واردات این محصول را فعلا متوقف کرده است.
وی با بیان اینکه شواهد امر نشان می‌دهد که بخشی از گندم تولید شده در کشور به دولت فروخته نشده است، افزود: در صورتی که این نگرانی وجود داشته باشد از ذخایر استراتژیک استفاده می‌کنیم و این امر باعث می‌شود به سمت واردات برویم.
مدیر کل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تا به امروز تصمیم قطعی برای واردات گندم گرفته نشده است زیرا مجموعه دولت راضی نیست که محصولی که در آن خودکفا بودیم وارد شود.
فریادرس در پاسخ به اینکه دولت قصد جمع‌آوری گندم ذخیره‌‌سازی شده در انبارها توسط بخش خصوصی را دارد یا نه، تصریح کرد: این موضوع یک راه‌حل است و ما در‌باره آن فکر نکرده‌ایم، هرچند که ممکن است شرکت بازرگانی دولتی به این راهکار‌اندیشیده باشد.
وی با بیان اینکه دولت تا مجبور نباشد اقدام به واردات گندم نخواهد کرد گفت: در صورتی که این محصول به کشور وارد شود ارز آن به طور قطع 4200 تومانی است زیرا کالای اساسی به حساب می‌آید.
مدیر کل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال گذشته هیچ‌گونه واردات گندمی نداشتیم و تنها مقدار کمی گندم به صورت ورود موقت و برای فرآوری و صادرات به کشورهای همسایه، به کشورمان وارد شد.
از سوی دیگر،مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور با اشاره به اینکه 75 هزار حلقه چاه کشاورزی در مدت سه سال برق‌دار می‌شود، گفت: با برقی کردن این تعداد چاه کشاورزی، سالانه 750 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی خواهد شد.
به گزارش فارس، حسین محمودی با اشاره به اینکه برای نخستین بار تفاهم‌نامه‌ای میان توانیر و شرکت بهینه ‌سازی مصرف سوخت امضاء شد، ادامه داد: دولت متعهد شده است به اشخاص حقوقی که در قالب سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی نسبت به برق دار کردن تلمبه‌ها و چاه‌های آب کشاورزی اقدام کنند تا سقف 1650 میلیون دلار یا معادل ریالی آن به نرخ سامانه نیما در مدت هشت سال از محل نفت گاز جایگزین شده با برق پرداخت کند.
وی افزود: بر اساس آمارهای موجود شرکت مدیریت منابع آب ایران، بیش از 200 هزار حلقه چاه کشاورزی دیزلی در کشور وجود دارد که مطابق مصوبه شورای اقتصاد، برق دار کردن 100 هزار حلقه چاه طی چهار سال هدف گذاری شده است. مدت زمان اجرای طرح تا سال 1402و مدت زمان بازپرداخت تا پایان سال 1410 است.
به گفته مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور، با برق دار کردن 100 هزار حلقه چاه یا تلمبه آب کشاورزی، سالانه حداقل یک میلیارد لیتر نفت گاز از چرخه مصرف حذف می‌شود.