kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
بشار اسد:

ردای خلافت را آمریکا بر تن ابوبکر بغدادی کرد

رئیس‌جمهور سوریه با ‌اشاره به سیاست‌های غیرانسانی آمریکا در منطقه، تاکید کرد که مقامات واشنگتن ردای خلافت را بر تن «ابوبکر بغدادی» کرده‌اند و اکنون هم می‌خواهند حافظه افکار عمومی را از این پیشینه سیاه آمریکا پاک کنند.

«بشار اسد» طی یک گفت‌و‌گوی مفصل با شبکه «راشا تودی»، به مرور سیاست‌های غیر انسانی سال‌های اخیر آمریکا در سوریه و منطقه پرداخت و یاد آور شد که خود مقامات آمریکایی ردای خلافت را به تن ابوبکر بغدادی پوشاندند.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به سؤالی در‌باره وجود پیوند نزدیک میان بغدادی و آمریکا گفت: او در زندان خودشان [آمریکایی‌ها] بود و زیر نظر خودشان قرار داشت. خود آمریکایی‌ها او را آزاد کرده‌اند. اگر نقش جدیدی به او محول نمی‌کردند، آزادش نمی‌کردند. ناگهان بغدادی خودش را خلیفه مسلمانان جهان نامید. آمریکایی‌ها او را برای ایفای این نقش، آماده کرده بودند.
رئیس‌جمهور سوریه در‌باره انتشار خبر کشته شدن سرکرده داعش نیز گفت: ما این قصه اخیر آمریکایی‌ها که درباره قتل بغدادی گفته‌اند، را باور نمی‌کنیم. ممکن است کشته شده باشد، اما نه این طور که آمریکایی‌ها گفته‌اند.
بشار اسد افزود: داستان کامل این است که آمریکایی‌ها خواستند دستشان را از همدستی با تروریست‌ها بشویند، نه فقط همدستی در سال‌های اخیر، بلکه طی دهه‌های اخیر. این مثل فیلم‌های تخیلی [فانتزی] است که ذهن [و حافظه] شما را پاک می‌ کنند. (آمریکایی‌ها)خواستند حافظه افکار عمومی را از روابط مستقیم‌ آمریکا با این تروریست‌ها پاک کنند، به خصوص تروریست‌های القاعده و داعش و جبهة النصره. آنها صدام را که گرفتند، نشانش دادند. وقتی اعدام شد، روند اعدام را نشان دادند. وقتی پسرانش کشته شدند، اجسادشان را نشان دادند. این اتفاق برای [معمر] قذافی نیز تکرار شد. (اما) چرا جسد بن لادن را نشان ندادند؟ چرا جسد بغدادی را نشان ندادند؟ اینها صرفا داستان‌هایی است که خودشان در مورد تروریست‌ها درست می‌کنند.
رئیس‌جمهور سوریه گفت: (آمریکایی‌ها)شاید او(بغدادی) را به خاطر اینکه تاریخ انقضایش فرا رسیده است، کشته و به دنبال شخص دیگری باشند، شاید هم خواستند اسم داعش را تغییر بدهند و اسم دیگری برایش بگذارند و این داعش جدید را گروهی میانه‌رو جا بزنند، تا علیه دولت سوریه به کار گرفته شود.
وی در‌باره تحولات داخلی کشورش نیز تصریح کرد‌، جانفشانی‌های زیادی طی سال‌های اخیر برای مقابله با تروریست‌ها صورت گرفته است و ثبات کنونی، حاصل جانفشانی‌های بیش از ۱۰۰ هزار سرباز سوری است که کشته و یا زخمی شده‌اند.
بشار اسد درباره علت مصاحبه نکردن خود با رسانه‌های غربی گفت: چند سال با رسانه‌های غربی مصاحبه نکرده‌ام؛ زیرا این رسانه‌ها نمی‌خواهند [درباره سوریه] اطلاعات(درست) به دست آورند و واقع‌گرا باشند.
سناریوهای شیمیایی
بشار اسد در ادامه، به سناریوهای شیمیایی آمریکا و غرب در سوریه‌اشاره و تصریح کرد: اتهامات مربوط به استفاده [ارتش سوریه] از سلاح شیمیایی، چیزی بیش از ادعا نبود و هر کس درباره آن سخن می‌گوید، باید سند ارائه دهد.
وی با بیان اینکه ارتش سوریه هیچ‌گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است، خاطر نشان کرد، برخی از کشورهای غربی، دست به اجرای نمایش‌های کامل در سوریه زدند؛ به گونه‌ای که یک نفر نه فقط در زمینه سلاح شیمیایی، بلکه درمورد بمباران هم نقش قربانی را بازی کرد.
کلاه سفیدها
رئیس‌جمهور سوریه به گروه تروریستی موسوم به «کلاه سفیدها» نیز‌اشاره و تأکید کرد‌، عناصر این گروه در واقع، وابسته به گروه تروریستی« القاعده» هستند.
او ضمن انتقاد از یاوه ‌سرایی‌های غرب در مورد ارتش سوریه و متهم کردن آن به کشتار افراد غیر نظامی، خاطر نشان کرد: غالب ملت سوریه حامی دولت خود هستند. به همین دلیل است که ما با وجود 9 سال تجاوز، همچنان در اینجا حضور داریم.
وی با تأکید بر اینکه کشورهای غربی در پی آسیب رساندن به ملت سوریه هستند، گفت: آنها از این مردم انتظار داشتند، علیه حکومت خود شورش کنند، ولی مردم این کار را نکردند.
تحریرالشام: تظاهرات علیه ما مساوی است با مرگ!
 «أبو الیمان الحمصی» یک سرکرده‌ امنیتی گروه تروریستی «ائتلاف تحریر الشام»، ساکنان استان ‌اشغالی «ادلب» را تهدید کرد و گفت، هر کس علیه این ائتلاف تظاهرات کند، خونش حلال خواهد بود.
گروه تکفیری «جبهه النصره» رکن اصلی تحریر الشام است. این ائتلاف بخش اعظم استان ادلب را در‌اشغال خود دارد.
شبکه معارض «اورینت» گزارش داد، اظهارات الحمصی در واکنش به تظاهرات چند صد نفری ساکنان ادلب است، که اخیرا علیه تحریر الشام برگزار شده است.
چند روز پیش نیز شماری از عناصر تحریر الشام در شهرک «کفر تخاریم» (شمال غرب ادلب) به افراد غیر نظامی حمله کردند و شماری از آنان را کشتند.
الحمصی در یک فایل صوتی گفت: به خدا قسم، هر کس علیه هیئة [تحریر الشام] تظاهرات کند، خونش حلال است... حلالِ حلال است و [ریختن خونش] بر گردن من است.
الحمصی گفت: اگر همه ملت سوریه بروند و جز برادران مان در هیئة [کسی باقی نماند]... و ملت سوریه همگی بروند، هیچ مشکلی نداریم. این سرکرده تحریر الشام در پایان، فعالان رسانه‌ای را نیز تهدید به قتل
کرد.
نبرد سنگین سوریه و ترکیه
منابع سوری از درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه با نیروهای ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آنکارا در شمال استان «حسکه» سوریه خبر دادند.
خبرگزاری مهر دیروز به نقل از «سانا» گزارش داد: ارتش سوریه در حال نبرد سنگین با نیروهای‌اشغالگر ترکیه در روستاهای «المناخ» و «المحمودیه» در حومه «تل تمر» است.
خبرنگار سانا دیروز اظهار داشت: نیروهای‌اشغالگر ارتش ترکیه و مزدوران وابسته به این کشور در روستاهای «الاهراس»، «الاربعین» و «السوده» در حومه «راس العین» ترانزیستورهای برق را می‌دزدند. همچنین، در روستاهای «المناجیر» و «العامریه» نیز نیروهای‌اشغالگر ترکیه داروخانه‌ها و مراکز تجاری را غارت می‌کنند.