kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

ناگفته‌های نیکی هیلی از اختلافات عمیق در کاخ سفید

«نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در کتاب خود بخشی از اختلافات عمیق در کاخ سفید و تلاش مقامات ارشددولت برای نافرمانی از ترامپ با هدف تضعیف او را فاش کرده است.


  سرویس خارجی-

این روزها در آمریکا بازار افشاگری سیاستمداران علیه یکدیگر داغ است هفته گذشته یک مقام کاخ سفید که نامش منتشر نشد با انتشار کتابی گوشه‌ای از «بحران» در دولت آمریکا و اختلاف گسترده کارکنان کاخ سفید را با «ترامپ» افشا کرد. وی در کتاب خود نوشت مقامات ارشد کاخ سفید گاهی از ترس گاف‌های آنچنانی ترامپ، صبح‌ها با وحشت و نگرانی از خواب بیدار می‌شوند و..! سال گذشته نیز روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار یادداشتی بی‌نام و نشان از این مقام دولتی با عنوان «من عضوی از مقاومت درون دولت ترامپ هستم»، تصویری از دولت آمریکا ترسیم کرد که در آن گروهی از مقام‌های دولت فعالانه، آگاهانه و هماهنگ برای مقابله با رئیس‌جمهور و دستورات او در تلاشند.
حالا نوبت «نیکی هیلی» بود که گوشه دیگری از اختلافات عمیق درون کاخ سفید و تلاش مقامات ارشد دولت برای کودتا علیه ترامپ را فاش کند. روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی در این زمینه نوشته: «نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در کتابش که قرار است روز سه شنبه(امروز) رسما منتشر شود نوشته دو نفر از مقامات ارشد دولت آمریکا از وی خواسته بودند که برای نجات کشور، دونالد ترامپ را تضعیف کند یا او را نادیده بگیرد.
براساس این گزارش، هیلی در کتابش با عنوان «با کمال احترام»، گفته؛ «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا و «جان کلی» رئیس‌سابق ستاد کارکنان کاخ سفید تلاش کرده‌اند او را اجیر کنند تا ترامپ را تضعیف و او را سرنگون کند تا به قول خودشان کشور را نجات دهند، اما وی درخواست آنها را رد کرده است.
هیلی در کتابش تیلرسون را فردی «متکبر» و «کسل‌کننده» خوانده و گفته «جان کلی» نیز به میزان دسترسی او به رئیس‌جمهور مشکوک بوده است. سفیر سابق ترامپ در سازمان ملل در ادامه گفته، تیلرسون و کلی به وی اطمینان داده بودند که مقاومت آنها در برابر ترامپ نافرمانی نیست بلکه آنها به دنبال نجات کشور هستند. هیلی در کتاب خود که نسخه‌ای از آن به دست واشنگتن پست رسیده است همچنین نوشته: «تیلرسون و کلی معتقد بودند که این تصمیمات آنهاست که به نفع آمریکاست نه تصمیمات رئیس‌جمهور. ترامپ اصلا نمی‌داند که چه کار دارد می‌کند.»