kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
رسانه‌های روس اعلام کردند

فعالیت علیه برنامه هسته‌ای روسیه ماموریت تازه جرج سوروس

بنا بر گزارش مستند یک خبرگزاری روسی، انجمن «سوروس» با فعالیت‌های منظمی در بین توده‌های مردم روسیه، قصد دارد تا مانع پیشرفت هسته‌ای مسکو شود.




چندی پیش در قزاقستان تجمع‌های اعتراضی علیه ساخت یک نیروگاه اتمی در این کشور برگزار شد که طی آن شعارهایی هم علیه کارفرمای روس سر داده شد. اعتراض‌ها همچنین متوجه استخراج اورانیوم از معادن قزاقستان هم بود. به موازات این اتفاقات در قزاقستان، رسانه‌های منطقه با هدف گسترش ترس از تکنولوژی‌های هسته‌ای مطالب انتقادی تندی علیه «روس اتم» به چاپ رساندند. در این گزارش‌ها سعی شده بود تا ترس از تجهیزات هسته‌ای حتی صلح‌آمیز به افکار عمومی روسیه القاء شود.
حالا خبرگزاری روسی «استانرادار» طی گزارشی از نقش «جرج سوروس» در این تحولات خبر داده است. بنابر این گزارش، انجمن «سوروس» از اعتراضات مردم نسبت به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای حمایت می‌کند و کارشناسان مختلف که از  سازمان‌های غربی حقوق می‌گیرند از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور به شدت انتقاد می‌کنند. به نوشته استانرادار، این اقدامات همچنین به دلیل رقابت شرکت دولت روسی موسوم به
«روس اتم» و «وستینگ هوس» متعلق به آمریکا صورت می‌گیرد.
بر اساس آمار سال 2014 در بازار شرکت‌های فعال در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، 41 درصد از تولیدات این بازار متعلق به «روس اتم» و 23 درصد متعلق به «وستینگ هوس» بوده. گفتنی است، در سال 2018 سهم روس اتم در این بازار به 67 درصد رسید طوری که به نگرانی‌های واشنگتن دامن زد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» تنش‌ها بین شرکت‌های مذکور هم افزایش یافته است. دولت روسیه طی سال‌های گذشته، در زمینه هسته‌ای سرمایه‌گذاری زیادی کرده و می‌گوید تجهیزات نوینی هم دارد. در سوی مقابل، بنابر اعلام منابع رسمی آمریکا، بخش صنعت هسته‌ای آمریکا عقب مانده و نیازمند هزینه‌های بالا برای افزایش ظرفیت رقابتی خود در بازار جهانی است.