kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
ایندیپندنت:

بزرگترین برنده جنگ سوریه بشار اسد است

یک روزنامه انگلیسی با‌اشاره به تحولات سوریه، تاکید کرد که «بشار اسد» بزرگترین برنده جنگ داخلی در این کشور است.



«ایندیپندنت» نوشت: روند پیشرفت وقایع در جنگ سوریه به نحوی بوده که همه پیش‌بینی‌های غرب را درباره سرنوشت این جنگ، بر هم زده است. این روزنامه با ابراز ناخرسندی از سر انجام بحران داخلی سوریه افزود: بشار اسد بزرگترین برنده جنگ سوریه از آب در آمده است و دو عنصر دیوانه «ترامپ» و «داعش»، نقش عمده در این شکست فاجعه بار داشته‌اند. این تحلیل به وضوح نشان می‌دهد که حضور داعش در سوریه‌، یک سناریوی غربی بوده است.
پیش از این هم ایندیپندنت و دیگر رسانه‌های مطرح غربی به شکست غرب در سوریه‌، اعتراف کرده بودند.
درخواست برای اقدام جهانی علیه آمریکا
سوریه و روسیه از جامعه جهانی خواستند، آمریکا را برای خروج کامل از خاک سوریه تحت فشار قرار دهد.
به گزارش ایسنا، در بیانیه مشترک دو هیئت هماهنگی روسیه و سوریه پیرامون بازگشت آوارگان سوریه آمده است: مسکو و دمشق از جامعه بین‌الملل می‌خواهند، آمریکا را برای پایان حضور غیرقانونی‌اش در خاک سوریه، تحت فشار قرار دهد.
در بیانیه مذکور آمده است، آمریکا ارائه تضمین‌ امنیتی برای انتقال آوارگان از اردوگاه «الرکبان» به مناطق امن را رد می‌کند و همین مسئله‌ مانع از بازگرداندن این آوارگان به خانه و کاشانه خود می‌شود.
در این بیانیه آمده است، به رغم آمادگی کامل سوریه و روسیه برای اجرای سومین مرحله از طرح عملیاتی سازمان ملل، مانع تراشی آمریکا باعث شده است که هنوز آوارگانی در این اردوگاه باقی بمانند.
حضور 10 هزار تروریست‌ در ادلب
«ادموند فیتون براون» هماهنگ ‌کننده گروه نظارتی سازمان ملل، درباره عناصر تروریستی حاضر در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه، آمارارائه کرد. به گزارش فارس، براون به خبرگزاری اسپوتنیک گفت‌، در استان ادلب خیلی بیشتر از 10 هزار تروریست از گروه‌های مختلف حضور دارند. این مسئول سازمان ملل تصریح کرد‌، گروه تروریستی «حراس الدین» وابسته به «القاعده» به تنهایی حدود 2000 نیرو در ادلب دارد.
براون در‌باره حضور عناصر داعش در ادلب نیز گفت: درباره تعداد عناصر گروه تروریستی داعش در این منطقه (ادلب) اطلاعی ندارم، ولی فکر می‌کنیم شمار آنها زیاد باشد و فرماندهان داعش نیز در منازل امن به سر می‌برند.
این مسئول سازمان ملل گفت: در عراق و سوریه بیش از آن چیزی که قبلا می‌دانستیم، تروریست خارجی حضور دارند؛ به گونه‌ای که شمار آنها به بیش از 40 هزار فرد مسلح می‌رسد.
چشم صهیونیست‌ها به تجزیه‌طلبی کردها
«تزیپی هوتوفلی» معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد، اسرائیل به کردهای سوریه کمک و از آنها در مذاکرات با واشنگتن، دفاع می‌کند. به گزارش ایسنا، هوتوفلی در جریان سخنرانی خود در کنست (پارلمان صهیونیستی)‌، برای کردهای سوریه‌اشک تمساح ریخت و گفت: ما از‌اندوه بسیار کردها آگاه هستیم و از طریق کانال‌های مختلف به آنها کمک می‌کنیم. وی از ارائه جزئیات در مورد کمک‌ این رژیم به کردها، خود داری کرد.
هوتوفلی همچنین خاطرنشان کرد: حفظ قدرت کردها و اقلیت‌های دیگر در شمال سوریه به عنوان عناصر میانه‌رو و وابسته به غرب، برای اسرائیل منافع زیادی دارد. وی ادامه داد: احتمال خارج شدن کنترل شمال سوریه از دست کردها، یک «سناریوی منفی و خطرناک» برای اسرائیل است.