kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
آخرین تحولات عراق

فرمان عبدالمهدی برای بازداشت آشوبگران/ آرامش به بغداد و بصره بازگشت

نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور بازداشت آشوبگران و مسدود کنندگان مسیرهای ارتباطی در شهرها و مناطق دیگر را صادر کرد. هم زمان‌، خبرها از بازگشت آرامش به پایتخت، «بصره» و «ام القصر» خبر دادند.




«عبدالکریم خلف» سخنگوی نظامی «عادل عبدالمهدی»، از صدور فرمان وی برای مقابله با آشوبگران در اعتراضات خیابانی مردم خبر داد و گفت: «به نیروهای امنیتی (ارتش و پلیس) دستور داده شده که فوراً قانون را اجرا کنند... این دستور شامل بازداشت خرابکارانی است که راه‌ها را مسدود می‌کنند. این افراد به دستگاه قضایی تحویل خواهند شد.»
به گزارش خبرگزاری فارس، اعتراضات علیه نا کارآمدی دولت عراق از ابتدای مهر ماه آغاز شده و به دلیل ایام زیارت اربعین حسینی(ع)، به مدت چند روز متوقف شده بود. این اعتراضات از چهار آبان از سر گرفته شده است.
طبق گفته کمیته حقوق بشر پارلمان عراق، تاکنون بیش از 250 نفر در جریان اعتراضات خیابانی جان باخته‌اند. برخی از آنها با گلوله افراد مسلح ناشناس هدف قرار گرفته‌اند.
معترضان ابتدا شعارهایی در جهت بهبود خدمات دولتی، مقابله با فساد و مسائل اقتصادی سر می‌داده‌اند، اما با نفوذ عناصر بعثی و داعشی به میان صفوف تظاهرکنندگان، این اعتراضات کم کم رنگ خشونت به خود گرفت و اموال دولتی و مردم توسط عوامل نفوذی به آتش کشیده شد. این نفوذی‌ها همچنین، نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان را هدف گلوله قرار می‌دادند.
معترضان همچنین، ده‌ها مسیر ارتباطی در بغداد و استان‌های دیگر عراق را بسته و از این طریق، تلاش کرده‌اند عبدالمهدی را وادار به استعفا کنند.
نخست‌وزیر: استعفا نمی‌کنم
نخست‌وزیر عراق در واکنش به فشار جریان‌های سیاسی و معترضان خیابانی، برای کناره‌گیری از قدرت، اظهار داشت که استعفا نمی‌کند و قصد دارد هرچه سریعتر بودجه کشور را به پارلمان ببرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالمهدی گفت که بودجه صرفا یک سری ارقام نیست و هرگونه‌اشتباهی در آن، موجب ناکامی در توسعه می‌شود. او همچنین گفت‌، یکی از اولویت‌های دولت، افزایش منابع مالی برای خزانه است. نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه ۹۰ درصد بودجه عراق وابسته نفت است؛ گفت که تلاش خواهد کرد تا درآمدهای غیر نفتی افزایش یابد. کارشناسان هم معتقدند خطر کناره‌گیری نخست‌وزیر از قدرت، دیگر مرتفع شده است.
بازگشت آرامش به بغداد و بصره
خبرهای دریافتی از آرام شدن اوضاع در شهرهای بغداد و بصره حکایت می‌کند؛ به گونه‌ای که هیچ درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی گزارش نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، مناطق مختلف شهر بغداد دیروز آرام بود، هر چند در این شهر جسته و‌گریخته، تظاهرات هم برگزار شده است. از بصره نیز خبر رسید که دیروز این شهر آرام بوده و هیچ درگیری گزارش نشده است. تظاهرات شامگاه جمعه مقابل ساختمان استانداری بصره، تا حدودی به خشونت نیز کشیده شد.
علاوه‌بر بغداد و بصره، آرامش به بندر «ام القصر» در جنوب عراق نیز بازگشت. معترضان پس از گفت‌و‌گو با استاندار، گذرگاه‌های این بندرگاه را باز کرده‌اند. یک مسئول عراقی خاطر نشان کرد که پس از باز شدن مسیرهای منتهی به ام القصر، کامیون‌ها وارد این بندر شده و بارگیری را از سر گرفته‌اند. بندر ام القصر یکی از بزرگ‌‌ترین بندرهای تجاری عراق است و بر اساس گزارش‌های رسمی، بسته شدن مسیرهای منتهی به این بندر، موجب شده که شش میلیارد دلار خسارت به عراق وارد شود.
حمایت اربیل از عبدالمهدی
«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، اعلام کرد، عبدالمهدی مقصر تمامی وضعیت موجود نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، بارزانی وضعیت کنونی عراق را بسیار نگران ‌کننده توصیف کرد و گفت: ما حامی مطالبات قانونی تظاهر‌کنندگان هستیم، ولی عبدالمهدی مقصر تمامی وضعیت کنونی نیست، بلکه این وضعیت معلول مشکلات چند سال گذشته است.
بارزانی درباره روابط اربیل و بغداد هم گفت که وی در آغاز تشکیل دولت، برای ابراز حسن نیت، به بغداد سفر و پیشنهاداتی را ارائه کرده بود.