kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
روزنامه نگار آمریکایی پرده برداشت

تلاش آمریکا برای تحریک معترضان لبنان علیه حزب‌الله

یک روزنامه‌نگار آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن تلاش می‌کرد که اعتراضات ضد دولتی در لبنان را به تظاهرات علیه حزب‌الله تبدیل کند، ولی شکست خورده است.




 «مکس بلومنتال» اعلام کرد، واشنگتن سعی داشت بر تظاهرات در لبنان تأثیر بگذارد، اما شکست خورد. وی در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» افزود، شکست آمریکا در اصل به «قدرت حزب‌الله و پشتیبانی مردمی از آن» بازمی‌گردد، با استعفای «سعد حریری» از پست نخست‌ وزیرِی، شاید بتوان گفت که دولت آمریکا حزب‌الله را در داخل دولت تضعیف کرده است، اما این به معنای تضعیف حزب‌الله به عنوان چهره مقاومت لبنان نیست.
وی ادامه داد: آمریکا و وزیر خارجه‌ این کشور (مایک پامپئو)، می‌خواهند تظاهرات در لبنان را به تظاهرات علیه حزب‌الله و تظاهرات در عراق را نیز به تظاهرات علیه ایران تبدیل کنند.
بلومنتال ضمن اعلام اینکه دولت آمریکا حزب «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» را وارد تظاهرات و از این طریق، تظاهرات مردمی را سیاسی کرد‌، گفت که جعجع (خودش) از بزرگترین مفسدان بوده و مشارکت وی در تظاهرات ضد فساد، مسخره است و همین، وجود دستورکارهای مشخص در این زمینه را بر ملا می‌کند.
وی درباره اوضاع عراق نیز گفت، تلاش برای تحریف تظاهرات، بخشی از برنامه آمریکا در عراق بود. دستورکارهای آمریکا در عراق فعلا مشخص نیست، (در هر حال) این کشور تلاش می‌کند بار دیگر به عراق بازگردد، اما نمی‌تواند به صورت مستقیم آن را انجام دهد.
اتهام فساد 11 میلیاردی به سنیوره
 پس از آنکه خبرگزاری رسمی لبنان«ان‌ان‌ای» از قصد دادستان کل این کشور برای شنیدن اظهارات «فواد سنیوره» نخست‌وزیر پیشین، در یک پرونده مالی خبر داد، سنیوره اعلام کرد که برای توضیح در دادستانی حاضر نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌، طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸‌، ۱۱ میلیارد دلار در لبنان ناپدید شده و در این سال‌ها «فواد سنیوره» نخست‌وزیر این کشور بوده است. وی نزدیک به جریان 14 مارس و از مخالفان مقاومت بوده است.
خبرگزاری رسمی لبنان روز پنجشنبه اعلام کرده بود: علی ابراهیم دادستان کل مالی لبنان قصد دارد به اظهارات سنیوره درباره نحوه مصرف ۱۱ میلیارد دلار در دوره مذکور گوش دهد.
سنیوره نیز در واکنش، مدعی شد: ما مرد قانون و تابع آن هستیم. من به آنچه برای لبنان و لبنانی‌ها انجام داده‌ام، اطمینان دارم و اگر امروز نخست‌وزیر بودم باز هم همان کار را انجام می‌دادم!
روزنامه «الاخبار» هم در گزارشی در این باره نوشت، ملت لبنان در طول بیش از ۲۰ سال مورد سرقت قرار گرفته‌اند و میلیاردها دلار از خزانه عمومی دزدیده شده است. اما مهم‌ترین این پرونده‌ها، همان پرونده ۱۱ میلیارد دلار زمان نخست‌وزیری سنیوره است.
در ادامه این گزارش آمده، این پرونده فقط محدود به دوره زمانی یاد شده (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸) نمی‌شود، بلکه شامل تمام حساب‌های دولت از سال ۱۹۹۳ به بعد است؛ دادستان کل مالی اظهارات بسیاری از کارمندان ارشد مانند مدیرکل وزارت دارایی، مدیر حسابداری، مدیر خزانه‌داری و مشاوران سنیوره را شنیده است، اما هیچ کدام از آنها بازداشت نشده‌اند.
اعتراضات در لبنان بیش از سه هفته ادامه داشته و اکنون آرام شده است. تظاهرکنندگان بیشتر به فساد در این کشور اعتراض دارند و به همین دلیل، خواستار برکناری سران فعلی کشور و تشکیل دولتی پاک‌دست هستند.
«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان‌، اخیرا اعلام کرده بود، 17 پرونده فساد برای پیگیری، به دستگاه قضایی ارجاع شده است و در روند پی گیری قضایی، هیچ مقامی مستثنی نخواهد بود.