kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
بی بی‌سی پس از 4 ماه اعلام کرد

بمباران اردوگاه پناهجویان در شرق لیبی‌کار امارات بود

پس از گذشت 4 ماه از بمباران اردوگاه پناهجویان در شرق طرابلس که جان 53 غیر نظامی بی‌گناه را گرفت و حدود 130 نفر را راهی بیمارستان کرد، یک رسانه انگلیسی از نقش امارات در این جنایات پرده برداشته است.




تیرماه گذشته شلیک یک موشک از سوی یک جنگنده به سمت اردوگاه پناهجویان در شرق لیبی، 53 نفر را به کام مرگ کشاند و ۱۳۰ نفر را زخمی کرد. هیچ کس مسئولیت این جنایت را بر عهده نگرفت و طرفین یکدیگر را مقصر این جنایت هولناک معرفی کردند. این حمله هوایی در منطقه «تاجورا» واقع در شرق طرابلس، پایتخت لیبی رخ داد. بلافاصله پس از کشتار پناهجویان بیگناه، سخنگوی سازمان ملل خواستار تحقیق کامل و فوری درخصوص این حادثه شد. اکنون پس از گذشت 4 ماه، بی‌بی سی اعلام کرده تحقیقات سازمان ملل به اطلاعات محرمانه‌ای دست یافته که ثابت می‌کند این بمباران به دست جنگنده‌های اماراتی رخ داده است. امارات مثل فرانسه و آمریکا در کنار «ژنرال حفتر» می‌جنگد!
طبق این گزارش، در گزارشی که به طور محرمانه روز چهارشنبه گذشته به شورای امنیت تحویل داده شده جزئیاتی از این اتفاق به رشته تحریر درآمده که در آن به نقش امارات‌اشاره شده است. مقامات اماراتی اما تا کنون به سؤالات در این باره پاسخ نداده‌اند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گفت‌و‌گو با «بی بی‌سی»، حمله این جنگنده به اردوگاه پناهجویان را یک «جنایت جنگی» دانسته و گفته اغلب کشته شدگان مهاجران آفریقایی بودند که قصد مهاجرت به اروپا را داشته‌اند! این حمله از نظر تعداد کشته شدگان و زخمی‌ها از زمان آغاز حمله نظامی نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» به «طرابلس» بی‌سابقه بوده است.
دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس به رهبری «فائز سراج» پیش از این گفته بود این حمله کار امارات است. در گزارش سازمان ملل همچنین آمده: «در زمان حمله، تعداد نا‌مشخصی جنگنده  «میراژ ۹–۲۰۰۰» که فقط امارات متحده عربی از آنها استفاده می‌کند در دو پایگاه هوایی «الخادم» و «الجفره» دیده شده است». نیروهای «خلیفه حفتر» از هفت ماه پیش حملات خود به طرابلس را با هدف تصرف این شهر آغاز کرده است. سازمان ملل دولت وفاق ملی را تنها نهاد قانونی در لیبی می‌داند. طبق گزارش سازمان ملل طی هفت ماه گذشته که از این درگیری‌ها گذشته حدود ۱۰۹۳ نفر کشته و ۵۷۶۲ نفر از جمله غیرنظامیان زخمی شده‌اند.در این میان ۱۲۰ هزار نفر نیز آواره شده‌اند. لیبی یک کشور نفت‌خیز است!