kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵

ورود نظامیان سوریه به مناطق شمالی در میان استقبال گرم مردم

نیروهای ارتش سوریه در حالی که توسط مردم مناطق شمالی و نزدیک مرز ترکیه به گرمی استقبال می‌شدند، در روستاها و شهرهای این مناطق مستقر شدند.



 دیروز نیروهای ارتش سوریه در حد فاصل «قامشلی» تا «القحطانیه»‌، که حدود 20 کیلومتر امتداد دارد، مستقر شدند. بر اساس تصاویری که در رابطه با این اتفاق منتشر شد، مردم مناطق مذکور از نظامیان سوری به گرمی استقبال کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»- نزدیک به معارضان- گزارش داد که استقرار نیروهای ارتش سوریه در استان حسکه همچنان ادامه دارد. هفت سال قبل نظامیان سوری از این منطقه خارج شده بودند. پیش از این نیزارتش سوریه توانسته بود در استان قامشلی وارد شهرهای «الدرباسیه» و «عامودا» و چندین روستا در غرب استان و شهرک‌های مستقر در شمال شرق و مشرف به مرز ترکیه شود. علاوه‌بر آن، ارتش سوریه در ادامه پیشروی و استقرار در شمال شرق این کشور، دیروز وارد منطقه «الرمیلان» استان حسکه شده و کنترل میدان نفتی مذکور را بعد از سال‌ها به دست گرفته است. بر اساس این گزارش‌ها، نیروهای ارتش سوریه کنترل میدان نفتی «مُلا عباس» که جزو میدان بزرگ نفتی رمیلان است، را در دست دارند.
دیروز هم زمان، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، میادین نفتی باید تحت کنترل دولت سوریه باشد.
هشدار سوريه به ترکيه
به گزارش خبرگزاری آریا، یک منبع دولتی سوریه گفت: اگر ترکیه از مناطق «تل ابیض» و «راس العین» عقب‌نشینی نکند، ارتش سوریه با عملیات نظامی، این مناطق را باز پس خواهد گرفت.
این منبع دولتی گفت: از زمان امضای توافقنامه میان نیرو‌های دموکراتیک سوریه» با دمشق، که باعث ورود ارتش سوریه به مناطق شمال سوریه شد، ترکیه به هدف‌هایش در شمال سوریه نرسیده است. منبع سوری افزود، به محض ورود سربازان سوریه به طرف شرق و شمال شرق این کشور، طرح «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، کاملا شکست خورده است. این منبع افزود، فعالیت گشتی‌های مشترک روسیه و ترکیه امری موقتی است و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، در مصاحبه اخیر خود با رسانه‌ها، به این مسئله تاکید کرده است. وی خاطر نشان کرد هدف از این گشت‌زنی‌ها، اطلاع از روند اجرای توافقنامه سوچی، اطمینان از خروج نیرو‌های دموکراتیک سوریه از مناطق مرزی و ورود ارتش سوریه به این مناطق است و بنابراین، این مرحله انتقالی است که پس از آن، تعداد گشتی‌ها کم می‌شود و با تکمیل استقرار ارتش سوریه در مرز‌ها، عملیات گشت‌زنی مشترک روسیه و ترکیه نیز پایان می‌یابد.
اردوغان: همسر البغدادی را بازداشت کردیم
رئیس‌جمهوری ترکیه دیروز اعلام کرد، نیروهای امنیتی کشورش همسر ابوبکر بغدادی را در سوریه بازداشت کرده‌اند. به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» طی سخنانی در آنکارا گفت: ابوبکر بغدادی (رهبر گروه تروریستی داعش) در یک تونل خودکشی کرد. ما همسر او را در سوریه گرفته‌ایم، اما صدای آن را درنیاوردیم. من برای اولین بار است که بازداشت همسر او را اعلام می‌کنم. ما خواهر و شوهر خواهر او را هم گرفته‌ایم.
«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات دولت ترکیه، روز سه‌شنبه گزارش‌ رسانه‌ها درباره بازداشت خواهر ابوبکر بغدادی را تایید کرده بود.