kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴

خشم سفارت آمریکا و انگلیس از عادی شدن اوضاع در عراق و لبنان

سفارت آمریکا و انگلیس در بغداد و بیروت به آرام شدن اوضاع در عراق و لبنان، واکنش نشان دادند و با هدف گرم نگه داشتن تنور اغتشاشات، از دولت‌های این دو کشور خواستند مطالبات معترضان را برآورده کنند.



سفارت آمریکا در بغداد یک روز پس از سفارت انگلیس، در بیانیه‌ای مشابه، کشته و زخمی شدن معترضان را محکوم کرد و خواستار اقدام فوری دولت «عادل عبدالمهدی» برای پاسخگویی به مطالبات معترضان در این کشور شد.
به گزارش فارس، در این بیانیه آمده است: در حالی که جهانیان تحولات عراق را دنبال می‌کنند، کاملا روشن است که دولت و رهبران سیاسی عراق باید فورا و با جدیت، با شهروندان خواستار اصلاحات تعامل کنند، با سرکوب خواست مردم، هیچ آینده‌ای برای عراق تصور نمی‌شود.
این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای امنیتی عراق نهایت خویشتنداری را نسبت به معترضان، به خرج می‌دهند و در عوض، عوامل نفوذی که سفارت آمریکا آنها را اصلاح‌طلب می‌خواند، دست به آتش سوزی و غارت اموال دولتی و مردم می‌زنند.
سفارت آمریکا در ادامه، کشتار و ربوده شدن معترضان عراقی را محکوم کرد و آن را تهدیدی برای آزادی بیان و تداوم چرخه خشونت در این کشور دانست!
سه شنبه گذشته نیز سفارت انگلیس در عراق طی بیانیه‌ای مشابه، مدعی شد: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم عراق است و خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان غیرقابل قبول است. دولت عراق نیز باید از تمامی نیروهای امنیتی بخواهد که از معترضان حمایت کنند و رفتار مناسبی با آنها داشته باشند.  از لبنان نیز خبر رسید، یک مقام وزارت خارجه آمریکا از بازشدن مسیرهای ارتباطی شهرهای لبنان، که به دلیل تحصن معترضان بسته شده، ابراز نارضایتی کرد!
به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام آمریکایی از ارتش لبنان خواست به حمایت خود از معترضان در این کشور ادامه بدهد. روزنامه «الاخبار» لبنان در واکنش به موضع این مقام آمریکایی‌، که نام وی ذکر نشد، نوشت: سعد حریری در گفت‌وگو با سران حزب‌الله، بعد از آنکه یقین حاصل کرد کسانی که مسیرهای ارتباطی شهرهای لبنان را مسدود کرده‌اند، از هواداران سیاسی او هستند، تصمیم گرفت که دستور دهد ارتش مسیرهای ارتباطی را باز کند. همزمان با باز شدن مسیر جنوب [لبنان] به شمال، موضع وزارت خارجه آمریکا خیلی جالب توجه است.
الاخبار افزود: وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ما از ارتش لبنان انتظار داریم همچنان به حمایتش از تظاهر‌کنندگان ادامه دهد و از دولت هم خواسته که به حقوق و امنیت تظاهرات‌کنندگان احترام بگذارد.  به گفته کارشناسان، آمریکا و انگلیس نسبت به آرام شدن اوضاع در عراق ولبنان نگران هستند. اعتراضات در لبنان در بیست و پنجم مهرماه و پس از آن آغاز شد که دولت برای افزایش درآمد خود، بر تماس‌های صوتی «واتس اپ» مالیات وضع کرد. اعتراضات خیابانی از آن روز تا روزهای اخیر ادامه یافته و مسدود کردن راه‌های شریانی پایتخت و ارتباط آن با شهرهای دیگر، از تاکتیک‌های معترضان بوده است. با ادامه بافتن تظاهرات‌، سعد حریری هفتم آبان از پست نخست‌وزیری استعفا کرد.
اوضاع در لبنان کاملا طبیعی است
اتاق کنترل ترافیک در لبنان اعلام کرد، همه جاده‌های اصلی در این کشور، از جمله جاده بیروت به جنوب و نیز جاده بیروت به «بقاع» باز بوده و اوضاع کاملا عادی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «حسین عواد» خبرنگار المنار گفت: همه جاده‌ها امروز(دیروز) باز شده است...تظاهرکنندگان نمی‌گذاشتند کارگران از جنوب بیایند یا از بیروت خارج شوند، اما امروز همه جاده‌ها باز است... ارتش لبنان تصمیم قاطعانه‌ای گرفت و همه جاده‌ها را باز کرد.
هشدار جدی نیروهای مسلح عراق به معترضان
«عبدالکریم خلف»سخنگوی نیروهای مسلح عراق ضمن اعلام حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز در این کشور، گفت که به نیروهای امنیتی دستوراتی داده شده که از توسل به خشونت و استفاده از گلوله‌های جنگی خودداری کنند.
خلف گفت که دولت عراق تلاش می‌کند در شرایط فعلی از تأسیاسات و میادین نفتی خود حمایت کند و اجازه اخلال در صادرات نفت را ندهد.
او گفت‌، عراق ملزم به حفاظت از بنادر نفتی است و اقدام برخی از معترضان در مسدود کردن راه‌ها، مانع از حرکت محموله‌های نفتی و سوختی شده است.