kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵

ممنوعیت استفاده از «بُرقع» در جشنواره گردشگری عربستان!

در ادامه پیش‌برد طرح لیبرالیسم فرهنگی «بن‌سلمان» در عربستان، مسئولان برگزاری جشنواره گردشگری ریاض زنانی که حجاب روبنده (برقع) بر صورت داشتند را به مراسم راه ندادند و زنان شاغل را هم از پوشیدن چادر منع کردند!


سرویس خارجی-

چندان از آن سالی نگذشته است که پس از آتش‌سوزی مدرسه دخترانه‌ای در عربستان از «بن‌باز»، مفتی پیشین وهابیت، استفتاء کردند که نجات دختران کوچکی که می‌سوزند جایز است یا خیر؟! حالا «بن‌‎سلمان»، شازده نورسیده سعودی، سودای «اروپا» کردنِ «عربستانِ» قرون وسطایی تحت امر خود و پدرش را دارد، که خروجی‌اش شده: «برگزاری مسابقات کشتی کجِ زنان در منظر عموم، آزادی مشروبات، برگزاری جشن‌هالووین و اعمال محدودیت برای حجاب! طبیعی است که آن افراطِ وحشیانه به این تفریط نابخردانه سقوط کند».
شبکه خبری «الجزیره» در این باره این طور گزارش داده که، «سما الحارثی»، مدیرکل یکی از شرکت‌هایی که در جشنواره گردشگری ریاض شرکت دارد، اعلام کرده، مدیریت جشنواره ریاض در برابر دیدگان جهان به عربستان توهین کرده و نظارتی بر مدیریت آن وجود ندارد. «الحارثی» این را هم اضافه کرده که: «شرکت بانی جشنواره گردشگری ریاض از من خواست به زنان روبنده‌دار اجازه ورود ندهم و دختران برگزارکننده مراسم نیز باید لباس رسمی امروزی پوشیده و اجازه پوشیدن چادر عربی و عبا را ندارند».
یکی دیگر از شاهدان، «مریم الحازمی» است، که درباره مشاهداتش می‌گوید، زمانی که برای کار حاضر شد و او را دیدند، برخی مسؤولان از جمله مدیر بخش رستوران‌ها اجازه حضور به او نداد و با استخدامش به این دلیل که بُرقع دارد، مخالفت کرد و از او خواست روبنده خود را بردارد!
«ترکی آل‌الشیخ»، رئیس‌شورای مدیریت سازمان کل تفریح و سرگرمی سعودی، با انتشار ویدیویی در حساب توئیتری‌اش با‌اشاره به آن‌چه دستاوردهای این فعالیت گردشگری خوانده و ابراز تعجب از منتقدان گفته: «این فعالیت‌ها پنج میلیون مسافر و ۱۰۰ هزار گردشگر در طول دو هفته داشته‌اند و این را باید جشن گرفت». «آل‌الشیخ» همچنین تعهد داده درباره این موضوع تحقیق شود، اما تردیدهایی درباره وعده او وجود دارد به ویژه که برخی از فعالان پرسشنامه استخدام در این فعالیت را به‌اشتراک گذاشتند که یکی از سؤالات این بود که درخواست‌کننده نقاب یا چادر مشکی می‌پوشد یا نه!
با توجه به فضای فرهنگی عربستان و گرایش‌های مذهبی در آن، این -به اصطلاح- اصلاحات «بن‌سلمان» می‌تواند ارکان «آل‌سعود» را به لرزه‌اندازد، کما اینکه تاکنون نیز نشانه‌هایی از آن دیده می‌شود، از جمله اعتراضات جسته و‌گریخته برخی مفتی‌های وهابی و مردم که روزی از مشروعیت‌‌‎بخشان به «آل‌سعود» و توجیه کنندگان آن بوده‌اند.