kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
افشاگری تکان دهنده نشریه انگلیسی

اردوغان چگونه با «برگ خاشقجی» ترامپ را به خیانت علیه کردها ترغیب کرد؟

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد، رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر اینکه آنکارا اسناد مربوط به نقش کاخ سفید را در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» بر ملا نکند، کردهای سوریه را در برابر ارتش ترکیه تنها گذاشت و نظامیان آمریکایی را از مناطق مورد نظر ترکیه خارج کرد.




«دیلی میل» فاش کرد،«جراد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ»، به «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، اجازه داد خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، را بازداشت کند. این مجوز را کاخ سفید قبل از اینکه خاشقجی وارد کنسولگری عربستان در اسلامبول شود، صادر کرده بود.
خبرگزاری ایلنا به نقل از دیلی میل افزود، دستگاه اطلاعاتی ترکیه توانست به متن گفت‌وگوی تلفنی کوشنر و بن سلمان دسترسی پیدا کند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز از این اطلاعات استفاده کرد و ترامپ را برای اتخاذ یکی از دو انتخاب، تحت فشار قرار‌داد؛ یا از شمال سوریه برود و کردها را مقابل ارتش ترکیه تنها بگذارد، و یا اینکه خود را برای افشا شدن این اسناد، آماده کند. البته، ترامپ هم گزینه دوم را انتخاب کرد و نظامیان آمریکایی را از شمال سوریه عقب کشید.
دیلی میل افزود، بازرسان کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از این موضوع خبر دارند و در صدد هستند، در این زمینه تحقیق بیشتری کرده و از آن، برای استیضاح ترامپ استفاده کنند. در این گزارش همچنین آمده است، شمار افشاگرانی که حاضرند در این باره شهادت بدهند، هفت نفر است. سه تن از آنها، افسر سیا هستند.
استقرار ارتش سوریه در شمال شرق این کشور
نیروهای ارتش سوریه دیروز در بیش از 10 روستای منطقه «الدرباسیه» مستقر شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، الدرباسیه از توابع شهر «رأس العین» استان حسکه است.
دیدبان به نقل از منابع موثق خبر داد که نیروهای ارتش سوریه که در هشتم آبان از الدرباسیه عقب‌نشینی کرده بودند، بار دیگر با سلاح‌های سنگین خود وارد روستاهای این منطقه شده‌اند.
یگان‌های ارتش سوریه روز ششم آبان نیز در مناطق «تل عفر» و «خراب کورد» واقع در نوار مرزی سوریه و ترکیه مستقر شده‌اند و مورد استقبال اهالی آنجا قرار گرفتند.
یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه تأکید کرد:«دمشق از عقب‌نشینی گروه‌های مسلح در شمال سوریه تا عمق ۳۰ کیلومتری استقبال می‌کند، زیرا بهانه اصلی را از ترکیه برای تجاوز وحشیانه به خاک سوریه می‌گیرد.»
حمله به کاروان آمریکایی‌ها
وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد، کاروان نظامیان آمریکایی سه نوامبر(12 آبان) در مسیر بزرگراه موسوم به «ام- 4» حین حرکت به‌ سمت مرز عراق، هدف حمله از سمت مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلحِ وابسته به ترکیه قرار گرفت. ولی در این حمله، به کسی آسیبی نرسید.
خبرگزاری سانا نیز گزارش داد، یکشنبه گذشته چهارغیرنظامی بر اثر انفجار بمب در حومه رأس‌العین، جان‌ خود را از دست دادند. این خبرگزاری تصریح کرد، نیروهای ترکیه اقدام به جا‌سازی این بمب کرده بودند.
خبر دیگر اینکه، «نوام چامسکی»‌اندیشمند آمریکایی، به همراه شماری از اساتید غربی دیگر، خواستار تحریم ترکیه در واکنش به جنایت این کشور علیه کردها شدند.