kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
منابع رسمی عراق خبر دادند

شبکه اطلاعاتی امارات در عراق متلاشی شد متهمان بین تظاهرکنندگان پول تقسیم می کردند

نیروهای اطلاعاتی عراق عوامل جاسوسی امارات، که از آشوب طلبان در میدان التحریر «بغداد» و دیگر شهرهای عراق حمایت مالی می‌کرده‌اند، را دستگیر کردند.

شبکه رادیویی «صدای عراق» اعلام کرد، نیروهای اطلاعاتی این کشور شماری از عناصر وابسته به سازمان جاسوسی امارات را دستگیر کردند. بر اساس گزارش فوق، عوامل دستگیر شده مستقیما با «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات و مسئول اطلاعات خارجی این کشور در ارتباط بوده اند. طحنون بن زاید درحال حاضر تلاش می‌کند طرف‌های غربی را متقاعد سازد تا این قضیه را به گونه ای حل و فصل کنند، و از بغداد بخواهند این پرونده را مختومه نماید.
به گزارش ایسنا، نیروهای اطلاعاتی عراق ابتدا شماری از عناصر خطرناک را در میان تظاهرکنندگان میدان التحریر بغداد و دیگر شهرها دستگیر کردند و سپس از طریق آنها، شبکه جاسوسی امارات را شناسایی و اعضای آن را نیز بازداشت کردند.
براساس تحقیقات مذکور، دو لبنانی مسئول عملیات حمایت مالی و اداره  یک شبکه گسترده‌ در عراق بوده‌اند. وظیفه این شبکه هم راه انداختن تظاهرات بوده است.
دیروز همچنین، «عادل عبدالمهدی»  نخست‌وزیر عراق به همراه مقامات کشوری و لشکری جلسه تشکیل داد و اوضاع این کشور را بررسی کرد.
مخالفت با انتقال 13 هزار داعشی به عراق
یک منبع سیاسی در عراق فاش کرد که بغداد با درخواست مقامات اروپایی برای انتقال 13 هزار تروریست داعشی از خاک سوریه به عراق مخالفت کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع سیاسی عراق با اعلام خبر فوق، درباره دلیل مخالفت عراق با این درخواست نیز گفت: «بغداد اعلام کرد، آنها در خاک عراق جرمی مرتکب نشده‌اند وبه همین خاطر، نمی‌توان آنها  را در این کشور محاکمه کرد».
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، 19 مهر اعلام کرده بود که ارتش این کشور، دو نفر از خطرناک‌ترین عناصر داعش را از اراضی سوریه دور کرده است. این دو نفر که «الکساندر کوتی» و «الشافعی الشیخ» نام دارند، به عراق منتقل شده اند. علاوه بر آن، همزمان با حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه، شمار زیادی از عناصر داعش به عراق منتقل شده‌اند. خبرگزاری سانا در این باره گزارش داد که آمریکا از ابتدای عملیات ترکیه در شمال سوریه تا کنون، 1500 زن داعشی را به عراق منتقل کرده است.
هشدار درباره تداوم تظاهرات
از سوی دیگر، «محمد هاشم العانی» وزیر بازرگانی عراق، دیروز طی اظهاراتی اعلام کرد که تداوم تظاهرات باعث ایجاد تاخیر در تخلیه محموله‌های برنج و مواد غذایی در بندر «ام قصر» شده است.
بر اساس این گزارش، بستن بنادر جنوب از سوی تظاهرکنندگان، تاثیری منفی بر ورود مواد غذایی می‌گذارد و تحویل کالاهای کوپنی به شهروندان، با تاخیر روبه‌رو خواهد شد. وی تصریح کرد، تخلیه بار چندین کشتی حامل برنج و دیگر اقلام غذایی متعلق به وزارت بازرگانی به دلیل بسته بودن بنادر، با تاخیر روبه‌رو شده است و ادامه این وضعیت، هزینه‌های سنگینی روی دست عراق می‌گذارد.