kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱

دستگیری مدیرعامل کارخانه قند فسا

کارخانه قند فسا چند ماهی است به بهانه تعمیرات تعطیل شده و اکنون با دستگیری مدیرعامل کارخانه کارگران امید دارند که معوقاتشان پرداخت شود.




به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، فعالیت این کارخانه با سابقه 60 ـ 70 سال فعالیت، از سال 92 متوقف شد و 150 کارگر بیکار شدند اما مجدداً در سال 96 به بخش خصوصی واگذار شد و با سرمایه‌گذاری 42 میلیارد تومانی فعالیت خود را از سر گرفت.
چند ماهی پس از واگذاری، مشکلات این کارخانه آغاز شد که از جمله آنها عدم تولید با ظرفیت اسمی کارخانه بود که سبب بیکاری کارگران و نیمه تعطیل شدن کارخانه شده بود. این کارخانه که واگذاری آن نیز با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده از اسفندماه سال 97 حقوق کارگرانش را پرداخت نکرد که منجر به اعتراضات و تجمعات کارگران در شهرستان فسا شد.
پس از اعتراضات و دادن وعده‌های مختلف حقوق کارگران حقوق اسفند و فروردین کارگران پرداخت شد که به گفته کارگران مساعده‌هایی که این مدت پرداخت شده بود، از حقوق کم شده و آنچه باقی ماند کفاف زندگی یک ماه کارگران را نیز نمی‌داد.
کارگران مدعی هستند که با همان حقوقی که پرداخت شد به زحمت توانستند اجاره خانه و هزینه‌های جاری منزل را تامین کنند علاوه بر این بیمه کارگران نیز به مدت 6 ماه است که از سوی کارفرما پرداخت نشده است و کارگران علاوه بر حقوق معوق در زمینه بیمه نیز با مشکل روبه‌رو هستند.
مشکلات مالی، سختی تامین معیشت روزانه و درگیری‌های خانوادگی ناشی از مشکلات اقتصادی بخشی از گرفتاری‌های این روزهای کارگران کارخانه قند فسا است. این در حالی است که مدیر کارخانه طی نامه‌ای به صنعت و معدن شهرستان فسا اعلام کرده که از 31 تیرماه به علت تعمیرات کارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
پس از آن با اعتراضات مکرر کارگران حقوق اردیبهشت ماه نیز پرداخت شد اما تعطیلی کارخانه و مشکلات بیمه کارگران ادامه داشت تا اینکه در چند روز اخیر فرماندار فسا خبر دستگیری مدیرعامل کارخانه قند این شهر را تایید کرد.
حسین آرگیو علت دستگیری مدیرعامل کارخانه قند فسا را تنها مشکلات کارگران نمی‌داند و اعلام کرد که این فرد بدهکاری‌های دیگری نیز داشته است. این در حالی است که کارگران امید دارند با دستگیری وی بتوانند احقاق حق کنند.
به گفته یکی از کارگران، رئیس‌کارخانه در حال فرار دستگیر شد و علت این امر شکایت چغندرکاران، شکایت کارخانه هفت تپه بوده که 20 هزار تن شکر آورده اما پولی پرداخت نکرده است. به گفته وی کارخانه پلمب شده تا قاضی حکم خود را اعلام کند.
فرماندار شهرستان فسا قول داده ‌است که تا پایان آبان ماه با کارگران تسویه حساب کند.
آرگیو فصلی بودن کارگران را از دلایل بیکاری‌های موقت آنان اعلام کرد.