kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۱۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸

تقلای آمریکا برای اعزام نظامیانش از سوریه به عراق!

تلاش وزیر دفاع آمریکا طی سفر سرزده اش به بغداد، برای انتقال نظامیان آمریکایی از خاک سوریه به عراق، بی‌نتیجه ماند. با این حال، گزارش شده است که شماری از تفنگداران آمریکایی از سوریه وارد کردستان عراق شده‌اند.



«مارک اسپر» دیروز به طور سرزده وارد بغداد شد و با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد. طبق گزارش ایسنا، دو طرف در این دیدار، درباره تروریسم و اوضاع سوریه پس از عملیات اخیر ترکیه و پرونده داعشی‌های زندانی، گفت‌و‌گو کردند. دفتر عبدالمهدی جزئیات بیشتری از محتوای این دیدار را اعلام نکرده است.
این درحالی است که به گفته کارشناسان، مهم‌ترین بخش از مذاکرات دوطرف، مسئله انتقال نظامیان آمریکایی از سوریه به عراق بوده است. به نظر می‌رسد که کاخ سفید با اعزام وزیر دفاع آمریکا به عراق، قصد داشت مقامات بغداد را متقاعد کند که نظامیان آمریکایی از سوریه به عراق بروند، اما اسپر در این ماموریت، شکست خورده است.‍‍‍
دیروز نخست‌وزیر عراق به صراحت اعلام کرد که نیروهای آمریکایی بازگشته از سوریه، مجوزی برای ماندن در عراق ندارند. عبدالمهدی گفت: هرگونه حضورنیروهای خارجی، باید با کسب مجوز از دولت مرکزی عراق باشد و به محض درخواست عراق نیز این نیروها باید از کشور خارج شوند.
انتقال تفنگداران آمریکایی به کویت و قطر
«نجاح الشمری» وزیر دفاع عراق، دیروز با بیان اینکه نظامیان آمریکایی در عراق تعدادشان به 150 سرباز می‌رسد، گفت که این نظامیان به قطر و کویت منتقل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر دفاع عراق گفت که شماری از نظامیان آمریکایی از سوریه وارد عراق شدند، این در حالی است که هیچ معاهده‌ای در این زمینه، وجود ندارد.
دوشنبه گذشته یک مقام امنیتی عراق از ورود 1000 نظامی آمریکایی به استان نینوا در شمال عراق خبر داده بود.این منبع تصریح کرد، این نیروهای آمریکایی در منطقه مرزی «سیمالکا» که حلقه وصل استان حسکه سوریه به کردستان عراق است حضور داشته‌اند. وی گفت: معلوم نیست این نیروها بعدا به کجا می‌روند.اما بر اساس اطلاعات دریافتی، بخش اعظم آنها به منطقه کردستان عراق خواهند رفت. خبر دیگر اینکه‌، بر اساس خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)‌، نظامیان آمریکایی ۱۳۰ زن داعشی را با هلی کوپتر از سوریه وارد عراق کرده‌اند.