kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸

آغاز مذاکرات مستقیم عربستان و انصارالله با هدف پایان جنگ یمن

شبکه الجزیره اعلام کرده که، مذاکرات مستقیمی بین عربستان و انصارالله برای بررسی آتش‌بس نظامی بین دو طرف آغاز شده تا مقدمه‌ای باشد برای پایان جنگ در یمن.


سرویس خارجی-

حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان را بسیاری به عنوان نقطه عطف جنگ یمن عنوان کرده و آن را عامل پایان دادن به جنگ نیز تفسیر می‌کنند. چرا که پس از این حمله آمریکا به سرعت از اعزام سه هزار نظامی به عربستان برای محافظت از آل‌سعود خبر داد و مشخص شده که انصارالله به پیشرفت‌هایی در عرصه تسلیحاتی دست یافته که قادر است به راحتی به مواضع حساس سعودی حمله کند. پس از این حمله، گمانه‌زنی‌های مختلف مبنی بر آغاز گفت وگوی ریاض با انصارالله مطرح شد. در واقع انصارالله پس از این حمله از موضوع قدرت طرح آتش بس فراگیر را به عربستان پیشنهاد داد. اکنون پس از خبرهای ضد و نقیض زیاد، مشخص شده که ریاض مجبور به قبول این طرح شده است.
به گزارش ایسنا، منابعی به شبکه الجزیره گفته‌اند، کمیته‌ای سیاسی و نظامی بین سعودی‌ها و انصارالله برای بررسی اتخاذ تدابیری در جهت توقف درگیری‌های مرزی و توقف حملات هوایی تشکیل شده‌ است. یک منبع هم قبلا به الجزیره گفته‌ بود، تماس مستقیمی بین «خالد بن سلمان»، معاون وزیر دفاع عربستان و برادر محمد بن سلمان با «مهدی المشاط»، رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن برقرار شده بود. وی گفته بود، این تماس چند روز بعد از شروع آتش‌بش یکجانبه انصارالله در اواخر سپتامبر(شهریور) بود که المشاط آن را اعلام کرد. طبق اظهارات این منبع که خواست نامش فاش نشود، «خالد بن سلمان» به «مشاط» پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای از دو طرف برای کاهش تنش را داده بود تا در نهایت به توافق کامل آتش‌بس بین دو طرف در مرزهای یمن و عربستان منتهی شود.
پایان کار امارات در عدن
از سوی دیگر خبر رسیده که، امارات عربی متحده نیروهای خود را از مقر ائتلاف سعودی در عدن در جنوب یمن خارج کرده است. خبرگزاری «آناتولی» در این باره به نقل از یک منبع نظامی گزارش داده، امارات همچنین تمام تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را از مقر ائتلاف سعودی در شهر «البریقه» واقع در غرب عدن خارج کرده است. در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «امارات تمام اشیاء متعلق به خود مانند دستگاه‌های ارتباطی، تجهیزات سنگین برای اهداف غیرنظامی مانند آمبولانس‌ها و ماشین‌آلات راه‌‌سازی را از این پایگاه برده است». هلال‌احمر امارات عربی متحده نیز چند روز پیش به کار خود در عدن پایان داده بود. بر اساس گزارش آناتولی، نیروهای سعودی کنترل مقر ائتلاف عربی را که یک پایگاه نظامی بزرگ و آشیانه‌ای برای بالگردهای آپاچی و غیره است، بر عهده خواهند گرفت. با تخلیه مقر ائتلاف عربی، امارات به شکل کامل به نظارت خود بر پرونده امنیتی و نظامی در عدن پایان داد. امارات از سال 2015 در نظارت بر پرونده امنیتی و نظامی عدن مشارکت داشت.