kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱

شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه بحران سیاسی اسرائیل پیچیده‌تر شد

به دنبال شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه، بنی گانتس رقیب وی مامور تشکیل کابینه شد. مسئله‌ای که یک «شکست بزرگ» برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. نتانیاهو حتی ممکن است، به دلیل فسادهای اقتصادی که دارد، به زندان برود.



سر انجام بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شکست را پذیرفت و رسما ناتوانی خود را در تشکیل کابینه اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو، به روون ریولین رئیس‌رژیم صهیونیستی اطلاع داده نمی‌تواند کابینه جدید را تشکیل دهد. این اقدام نتانیاهو در حالی صورت می‌گیرد که رایزنی‌های وی با احزاب دیگر برای تشکیل «کابینه فراگیر» ناکام مانده بود. ریولین روز چهارشنبه سوم مهرماه رسما نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه جدید این رژیم کرده بود و او ۲۸ روز فرصت داشت تا کابینه فراگیر خود را تشکیل دهد.
در همین ارتباط، دفتر رئیس‌رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده،‌ در پی انصراف نتانیاهو، رئیس‌این رژیم بنی گانتس را مامور تشکیل کابینه کرده است. این دومین بار طی یک سال و نیم است که نتانیاهو در تشکیل دولت در پی انتخابات سراسری شکست می‌خورد. خبرگزاری بلومبرگ در این باره گزارش داده، به رغم شکست نتانیاهو که غیرمنتظره هم نبود این شکست به معنای آن است که نتانیاهو برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ از پست نخست‌وزیری کنار می‌رود و یک سیاستمدار غیر نتانیاهو فرصت تشکیل دولت را می‌یابد.
کلاف سردرگم
کمیته ناظر بر انتخابات پارلمان ماه سپتامبر(شهریور) پیروزی ائتلاف آبی – سفید بنی گانتس را با ۳۳ کرسی در پی آن لیکود با ۳۱ کرسی و لیست مشترک عربی با ۱۳ کرسی را اعلام کرد. به گزارش بلومبرگ، گانتس نیز به‌اندازه نتانیاهو با مسیری دشوار روبه‌روست. سخنگوی حزب آبی – سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده، زمان مانور دادن‌ها سرآمده و وقت کار و عمل است. البته احتمال موفقیت رئیس‌سابق نیرو‌های نظامی اسرائیل (گانتس) در تشکیل کابینه، نیز بیشتر از نتانیاهو نیست، زیرا اسرائیل با واقعیت بن‌بست سیاسیِ طولانی مدت روبه رو شده است که احتمال لزوم برگزاری سومین انتخابات عمومی را در اسرائیل ظرف ۱۲ ماه افزایش داده است.
اکنون بحران سیاسی رژیم صهیونیستی پیچیده‌تر شده چرا که گانتس برای رسیدن به حد نصاب تشکیل کابینه یعنی 61 کرسی 17 کرسی کم دارد در حالی که نتانیاهو تنها به 6 کرسی نیاز داشت. به نظر می‌رسد که انتخابات مجدد تنها راه‌حل پیش روی این رژیم باشد.