kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲

مسکو: آنکارا تمامیت ارضی سوریه را نقض کرده است

سخنگوی کرملین اعلام کرد، گفت ‌وگوی رؤسای جمهور روسیه و ترکیه درباره سوریه، در شرایطی که آنکارا عملیاتی را در شمال سوریه آغاز کرده، پیچیده خواهد بود.



دیروز در حالی که «ولایمیر پوتین» و«رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در شهر «سوچی» سرگرم گفت‌و‌گو بودند، «اولک سیرومولوتوف» معاون وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که تنها حضور ایران و روسیه در سوریه قانونی است، چرا که این دوکشور به دعوت دمشق وارد سوریه شده‌اند، اما آنکارا با اعزام ارتش ترکیه به خاک سوریه‌، تمامیت ارضی این کشور را نقض کرده
است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین نیز اظهار داشت که رایزنی‌های سران دو کشورروسیه و ترکیه بر سر سوریه، «دشوار» خواهد بود. او گفت: «مسائل زیادی وجود دارد و این گفت‌وگوها پیچیده خواهند
بود.»
پیش از این دیدار، اردوغان نسبت به پایان مدت ضرب‌الاجل اعلام شده توسط آنکارا برای عقب‌نشینی شبه نظامیان کرد از شمال سوریه هشدار داده بود. ترکیه مدعی است که می‌خواهد در فضایی به مساحت 400 کیلومتر مربع در داخل خاک سوریه، یک منطقه امن ایجاد کرده و بیش از سه میلیون آواره سوری حاضر در ترکیه را در آنجا اسکان دهد.
از پنج روز گذشته به این سو، ترکیه و آمریکا برای توقف حملات علیه شمال سوریه به توافق رسیده بودند و ترکیه اعلام کرده بود به مدت ۱۲۰ ساعت(۵روز) به نیروهای کردی برای عقب‌نشینی از شمال سوریه زمان خواهد داد.
پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از مناطق کرد نشین سوریه، ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، پیشروی ارتش ترکیه در خاک سوریه، با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است.
در هر صورت، آنکارا با تجاوز به خاک سوریه‌، جایگاه خود را در مذاکرات آستانه، تضعیف کرده است.