kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

سردار جلالی ادعای آمریکایی‌ها درباره حمله سایبری به ایران را تکذیب کرد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آمریکایی‌ها تاکنون دو مرتبه گفتند که پاسخ حمله ایران به پهپاد آمریکایی را با حمله سایبری داده‌اند اما ما هیچ نشانه‌ای از حمله سایبری ندیده‌ایم.




سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل روز گذشته در نشست خبری به‌مناسبت سالروز تشکیل این سازمان با بیان اینکه «باید رویکردهای پدافندی ما مدرن باشد» اظهار داشت: اتخاذ رویکردهای پدافند غیرعامل مدرن هم یکی از وظایف ما است که ما هشت حوزه تخصصی در پدافند غیرعامل را ایجاد کرده‌ایم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ما برای همه دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه‌های مختلف باید طراحی مقابله‌ای ایجاد و بر اساس آنها رزمایش هم اجرا کنیم. ما سال گذشته در پنج حوزه پدافندی رزمایش داشته‌ایم. بنابر تدبیر شورای ‌عالی فضای مجازی رزمایش‌ها بر اساس کارکرد فضای مجازی و اینترنت بوده است. در مرحله‌ای از رزمایش‌ها به این نتیجه رسیدیم که 85 درصد کارکردهای اینترنتی کشور در صورت قطع اینترنت هم توان ادامه فعالیت دارند. از آن زمان تا امروز 15 رزمایش در این حوزه اجرا شده و 64 رزمایش هم تا دو ماه آینده در دست اجرا است.
وی ادامه داد: سال گذشته 380 رزمایش در مدارس داشته‌ایم و 1000 رزمایش قطع مولد برق داشته‌ایم که البته برخی سازمان‌ها دچار ایراد بوده‌اند. امسال دو رزمایش هسته‌ای در نیروگاه بوشهر بر اساس ابلاغیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌داشتیم که رسانه‌ای نشد و امسال همین رزمایش را در نیروگاه تهران هم خواهیم داشت. همچنین رزمایش پدافند بیولوژیک هم در استان‌های آذربایجان و خراسان برگزار می‌کنیم. در عسلویه و ماهشهر هم رزمایش شیمیایی داشتیم که تمامی‌ ظرفیت بهداشت و درمان را پای کار آوردیم. در جزیره خارک با محوریت تخلیه جمعیت رزمایش برگزار کردیم. همچنین دو رزمایش قطع سیگنال در صدا و سیما داشتیم و با فرض حذف مرکزیت تهران این رزمایش انجام شد که توانمندی خوبی در صدا و سیما در این حوزه وجود داشت.
جلالی درباره ادعای آمریکا مبنی بر حمله سایبری به ایران گفت: آمریکایی‌ها تا کنون دو مرتبه گفتند که پاسخ حمله ایران به پهپاد آمریکایی را با حمله سایبری داده‌اند اما ما هیچ نشانه‌ای از حمله سایبری ندیده‌ایم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: در راستای طرح جامع استان‌ها هم تمامی‌طرح‌ها به‌جز استان‌های تهران، اصفهان و کرمانشاه تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.
وی با بیان اینکه 75 درصد جمعیت کشور در شهرهای بالای 200 هزار نفر ساکن هستند گفت: کشف نقطه آسیب‌پذیری در این شهرها بسیار مهم است که از 51 شهر در حوزه 29 شهر طرح‌های ما 50 درصد پیشرفت داشته است که تا پایان سال به اتمام می‌رسانیم.
وی تأکید کرد: در حوزه پدافند زیستی هم طرح پدافند مرزی را برای جلوگیری از ورود بیماری‌ها به کشور اجرا کردیم تا از ورود بیماری‌ها به کشور جلوگیری کنیم. همچنین در حوزه ژنتیک و فضا هم سند راهبردی پدافند ژنتیک و فضا نیز به‌تصویب رسیده است. ما نیازمند یک نظام دفاع سایبری بودیم که این هم تصویب شد و ما بر اساس این سند نظام عملیات پدافند سایبری کارهای سایبری را دنبال می‌کنیم.
به گزارش تسنیم، سردار جلالی درباره تهدیدات اقتصادی گفت: ما درگیر یک مدل تهدید هیبریدی هستیم که محور آنها اقتصادی است. ما تلاش کردیم که راهبردی را در حوزه دفاع ‌ترکیبی در استان‌ها را اجرایی کنیم. راهبرد ما در حوزه اقتصاد اول ثبات نرخ ارز است که بانک مرکزی در این حوزه خوب عمل کرد و با ثبات در حوزه ارزی در حال گذار به مرحله تبدیل تهدید به فرصت
هستیم.
وی درباره تهدیدات بیوتروریسم گفت: تهدیدات بیوتروریسم حوزه خاصی است. برای اینکه بتوان اثبات کرد که کسی مورد بیوتروریسم قرار گرفته باید پرونده پزشکی او مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. دو سه مورد به ما ارجاع شد که ما پرونده آنها را بررسی کردیم که چیزی درباره بیوتروریسم اثبات نشد.