kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

تظاهرات علیه افزایش مالیات‌ها در بیروت موافقت احزاب با طرح پیشنهادی نخست‌وزیر

همزمان با برگزاری تظاهرات علیه سیاست‌های مالیاتی دولت لبنان در بیروت و دیگر شهرها، یک شبکه خبری از موافقت همه احزاب سیاسی این کشور با طرح پیشنهادی نخست‌وزیر خبر داد.

لبنان دبروز شاهد گسترده‌ترین تظاهرات مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت در سراسر این کشور بود.
در شهر «بعلبک» تظاهرکنندگان، علیه اقدامات اقتصادی دولت‌، که به اقشار فقیر آسیب وارد می‌کند، شعاردادند. تظاهرکنندگان اعلام کردند که نمی‌خواهند مالیات بیشتری علیه فقرا اعمال شود. شماری از شرکت کنندگان در تظاهرات دیروز خواستار کناره‌گیری «سعد حریری» از نخست‌وزیری شدند.
معترضان تحقق مطالبات خود را خواستار شدند و تاکید کردند که تا تحقق این مطالبات‌، خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد.
در بیانیه معترضان لبنانی خطاب به مقامات دولت آمده است: اعتمادی به اصلاحات شما نیست. خواستار استعفای فوری دولت و تشکیل دولت موقت و انتخابات زود هنگام هستیم. اعتراضات ما ادامه خواهد داشت و به مبارزه با فساد خواهیم پرداخت.
موافقت احزاب سیاسی با طرح نخست‌‌وزیر
شبکه لبنانی «ال‌بی‌سی» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، همه احزاب سیاسی این کشور با طرح پیشنهادی نخست‌وزیر موافقت کرده‌اند.
به گزارش فارس، سعد حریری جمعه گذشته ضرب‌الاجلی ۷۲ ساعته تعیین کرده و خواستار پاسخ صریح طرف‌های لبنانی به طرح خود شده بود.
این شبکه در خبری دیگر گزارش داد، حریری در حال انجام اصلاحات پایانی بر روی طرح اقتصادی خود است و می‌خواهد موافقت طیف‌های سیاسی را کسب کند. گفته شده که طرح پیشنهادی حریری شامل اقدامات بی‌سابقه‌ای است و در آن، افزایش مالیات‌ها بر ارزش افزوده، تلفن و خدمات عمومی حذف شده و تمامی پیشهادهای قبلی درباره حقوق کارمندان، نیز لغو شده است.
حریری در ادامه طرح پیشنهادی خود، به مواردی مانند عدم محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های بانکی تمام مقامات لبنان، بازگرداندن اموال به غارت رفته، ایجاد سازوکار مشخص برای مقابله با فساد، لغو قوانین خاص مربوط به هزینه‌ها در بخش‌های ارتباطات و کاهش حقوق رؤسا، وزرا، نمایندگان پارلمان در حد ۵۰ درصد و لغو امتیازات سازمان‌های دولتی و اعضای آن‌اشاره کرده است.
تظاهرات مسالمت‌آمیز لبنانی‌ها در اعتراض به وضعیت اقتصادی این کشور، وارد چهارمین روز خود شده است.