kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در نمازجمعه تهران مطرح کرد

اربعین؛ اسم رمز شیعه برای تحولات بزرگ تاریخ

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه برای انقلاب اسلامی ما نیز در آستانه گام دوم از این گنجینه الهی و آسمانی رونمایی شد، گفت: امروز اربعین به اسم رمز شیعه برای سازماندهی تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه جهان شاهد یک اتفاق بزرگ، بی‌نظیر، حیرت انگیز و خیره‌کننده است، بیان داشت: اربعین پدیده‌ای اعجاب آور و باشکوه و حقیقتا الهام‌بخش است. از نگاه مومنان راهپیمایی میلیونی اربعین یک اعجاز است. اگر راست می‌گویید نه مثل اربعین بلکه گوشه‌ای از آن را به این زیبایی بیاورید.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اربعین یک پدیده الهی و آسمانی و نشانه اراده نصرت الهی بر امت اسلامی است. این باب لطف و رحمت الهی نویدبخش تحقق عالم دیگری است و ما در اربعین حسینی شاهد یک ترکیب بدیع از حسین(ع)، کربلا، زیارت و پیاده‌روی هستیم.
به گزارش فارس، وی با تاکید بر اینکه پایه‌ها و بنیان آنچه بعنوان اربعین می‌شناسیم توسط سیدالشهدا و اهل بیت (ع) بنیانگذاری شد، گفت: مکتب حسینی را در دو جلد می‌توان مطالعه کرد، جلد اول توسط اباعبدالله و یاران با خون نگاشته شد و جلد دوم توسط اهل بیت(ع) خصوصا امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نگاشته شد و این کتاب اربعین یک چله فریاد، تبیین، تفسیر، تحقیق و تدقیق است.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری تاکید کرد: برای انقلاب اسلامی ما نیز در آستانه گام دوم از این گنجینه الهی و آسمانی رونمایی شد. امروز اربعین به اسم رمز شیعه برای سازماندهی تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: تحمل، صبر، مقاومت و تقویت روحیه استقامت با جان و دل و فکر انسان مؤمن فرصتی برای زائرین محسوب می‌شود.
وی گفت: اربعین دستگاهی متفاوت برای تقویت فرهنگی مردم است، ضمن اینکه از نظر جامعه‌شناسی هم در دهه اخیر، اربعین توانسته فرصتی ناب و سرمایه‌ای اجتماعی برای دوستداران اهل‌بیت و جهان اسلام بوده که می‌تواند روحیه جمعی را حول محور امامت و ولایت تقویت کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری بیان داشت: اربعین، سرمایه را به دل جامعه انسانی تزریق می‌کند و صف‌بندی فوق‌العاده‌ای در برابر دشمنان ایجاد کرده و منجر به نهضت و قیام‌آفرینی خواهد شد.
وی اظهار داشت: وقتی 30 میلیون عاشق اباعبدالله(ع) لبیک یا حسین می‌گویند، پشت مستکبرین عالم را لرزانده و به کابوس آنها تبدیل شده‌اند.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: جامعه جهانی با شتاب‌دهنده اربعین به دنبال گره خوردن به معرفت امام حسین(ع) و آرمان مهدوی جهت رسیدن به حکومت امام عصر(عج) است، ضمن اینکه حاضرین در راهپیمایی اربعین لبیک یا حسین می‌گویند، اما در حقیقت آنها لبیک یا مهدی بر زبان خود جاری می‌کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: ‌قدرت اربعین همگان را کنار یکدیگر جمع کرده و منجر به اجتماع قلبی عمیقی شده و می‌شود.
امام جمعه موقت تهران خطاب به آموزش و پرورش بیان داشت: باید اربعین را در متن‌های دروس فرزندان وارد کرده و در این زمینه نباید کوتاهی صورت گیرد.
وی گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نباید از نقش تاریخی خود در موضوع اربعین جا بمانند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری بیان داشت: از اقدام به جا و تحسین‌برانگیز پاسداران گمنام در به هم ریختن شبکه عنکبوتی تشکر می‌کنم و ان‌شاءالله این اقدام شایسته تکمیل شود.
رفتار خردمندانه اهل‌بیت بعد از واقعه عاشورا فتنه‌گری دشمن را خنثی کرد
حشمت‌الله قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با‌اشاره به چهار ویژگی مهم بازماندگان کربلا، اظهار داشت: آنها در اوج شهامت و بدون خوف و هراس با عزت از نهضت عاشورا و قیام امام حسین علیه‌السلام دفاع کردند و این در شرایطی بود که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد با آن همه مصیبت‌هایی که بر اهل بیت(ع) آمده بود، باز هم بتوانند این طور با عزت بر نهضت خود بمانند.
به گزارش ایرنا، وی ویژگی دوم بازماندگان عاشورا را مدیریت شرایط و بی‌اعتمادی به دشمن عنوان کرد و افزود: اعتنا نکردن به وعده‌های دشمن و شناخت فریبکاری‌های آنها همچنین مرعوب وعده این قوم ظالم نشدن ویژگی بود که حضرت زینب(س) همواره به آن تاکید می‌کردند.
پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: با هر رفتار استراتژیکی که یزیدیان می‌چیدند، بازماندگان واقعه کربلا با درایت و دقت آن را خنثی می‌کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه در توضیح ویژگی سوم بازماندگان عاشورا، گفت: آنها هیچ‌گاه از اهداف، آرمان‌ها و استراتژی نهضت عاشورا جدا نشدند و در آن شرایط با شجاعت، شهامت، اقتدار و عظمت نه تنها تحقیر نشدند بلکه دشمن را تحقیر کردند.
وی افزود: این بازماندگان بزرگوار نه تنها تسلیم نشدند بلکه دشمن را به اسارت آوردند و پرچم سید الشهدا را برافراشتند.
پژوهشگر تاریخ اسلام چهارمین ویژگی اهل بیت امام حسین(ع) بعد از واقعه عاشورا را صبر، متانت، ادب و اخلاق اسلامی برشمرد و توضیح داد: رفتار خردمندانه و سیاسی اهل بیت موج فتنه‌گری دشمن را خنثی کرد و هر کدام از اهل بیت(ع) به جای خود و به اقتضای ماموریتی که داشتند، اثر بخش بودند.