kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

یک مفتی سعودی آشکارا برنامه‌های سرگرمی بن سلمان را شیطانی خواند

یک عضو هیئت علمای سعودی «برنامه‌های سرگرمی» که به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد رژِیم آل‌سعود، به راه افتاده را شیطانی خواند.

شیخ «عبدالله المطلق» عضو هیئت عالی علمای سعودی و مشاور دیوان پادشاهی این کشور، برنامه‌های «هیئت سرگرمی» سعودی را مخالف فرهنگ و سنت جامعه عربستان دانست و گفت که این برنامه‌ها از جانب شیطان است. به گزارش فارس، صفحه توئیتری «التفریط» که در مخالفت با «هیئت سرگرمی سعودی» فعالیت می‌کند، در تماس تلفنی با این مفتی سعودی، از او حکم رفتن به مراسمی که به نام سرگرمی در عربستان برگزار می‌شود را پرسید و او نیز در پاسخ گفت، رفتن به این مکان‌ها حرام است.
این مفتی سعودی گفت: عربستان جایگاه بالایی در جهان اسلام دارد و چنین برنامه‌هایی نباید در این کشور برگزار شود. او گفت که برای سرگرمی کشورهای بسیاری هستند، اما عربستان به کشور حرمین معروف است. عبدالله المطلق از مسئولان سعودی خواست تا کمیته‌ای از علمای این کشور تشکیل دهند و این طریق بر برنامه‌های «هیئت سرگرمی» نظارت کنند. او گفت، مردم به سرگرمی نیاز دارند اما نه برنامه‌هایی که انسان را به شیطان نزدیک می‌کند. این برنامه‌هایی که در استان‌های مکه و مدینه نیز برگزار می‌شود شامل دعوت از خوانندگان غربی، رقص، اختلاط زن و مرد و اقدامات خلاف قوانین اسلام است. هیئت سرگرمی سعودی با نام «هیئه الترفیه» در هفتم می‌۲۰۱۶ تأسیس شد و از اقدامات بن سلمان در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ محسوب می‌شود. همان سال دولت سعودی از اختیارات هیئت امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک نهاد دینی کاست و آن را از بازداشت افراد منع کرد. اقدامات این نهاد جدید تاکنون اعتراض بسیاری از مبلغان دینی سعودی را برانگیخته است. اقداماتی که اغلب برخلاف سنت و رسوم جامعه عربستان قلمداد می‌شود. برگزاری «دیسکو حلال» و دعوت از خواننده‌های غربی برای شرکت در کنسرت‌های موسیقی و برگزاری جشنواره «موسم ریاض» که اخیرا به پایان رسیده، از جمله این اقدامات است.